Immeli pelkää, että vauva-asiantuntijat voivat käyttää hyväkseen vauvaperheiden epävarmuutta haavoittuvassa tilanteessa, jossa vanhemmat yrittävät olla parhaita mahdollisia vanhempia vauvalleen.
– Vauvan aivan arkipäiväisiä ja ohimeneviä vaiheita tulkitaan oireiksi, joita pitää hoitaa, Immeli arvioi.
Esimerkki turhasta huolesta hän mainitsee vauvan pään alueen karstan.
– Joidenkin vauva-asiantuntijoiden mukaan karsta johtuu maitoallergiasta tai päänahan jumista, mikä ei pidä paikkaansa, hän huomauttaa.
Joidenkin vauva-asiantuntijoiden mukaan vauva on myös syntymässä voinut traumatisoitua tai saada kehoonsa jumeja, jotka voivat saada aikaan vauvan itkuisuutta.
– Vauva-asiantuntijat voivat väittää, että he voivat helpottaa näitä vaivoja, Immeli sanoo.
Erikoislääkäri uskoo, että vauva-asiantuntijoiden markkinan kasvua ovat kiihdyttäneet korona-ajan eristymiset, somekeskustelut ja myös neuvoloiden antaman tuen heikkeneminen.
– Monet perheet kokevat, että neuvolaan ei saa aikoja ja että neuvolassa on aina kiire. Hoitajat vaihtuvat koko ajan, jolloin ei synny tunnetta jatkuvuudesta ja luottamuksesta.
On syntynyt markkinaraon palveluille, jotka lupaavat aikaa ja henkilökohtaista huomiota ja apua vauvaperheille.