Singapore Airlinesin lennolla viime viikolla sattuneesta rajusta tilanteesta on saatu lisätietoa lennolta tallennettujen teknisten tietojen sekä ohjaamokeskusteluiden perusteella.
Lontoosta Singaporeen matkalla ollut kone joutui kovaan turbulenssiin. The Guardian -lehti kertoo, että kone putosi 54 metriä alle viidessä sekunnissa. Tämän takia ne ihmiset, joilla ei ollut turvavyötä kiinni, paiskautuivat g-voimien takia kattoon ja takaisin. Moni sai tilanteessa päävammoja.
73-vuotias brittimies kuoli sydänkohtaukseen ja kymmeniä loukkaantui. Tiistai-iltana 28 loukkaantunutta oli yhä sairaalahoidossa.
Kaikkiaan 211 matkustajaa ja 18 miehistön jäsentä kuljettanut kone teki hätälaskun Bangkokiin. Tutkinta tapauksesta jatkuu.
Foreca kertoo tuoreessa blogissaan tutkimusten osoittavan, että turbulenssi eli tuulen nopeuden ja suunnan äkillinen vaihtelu eri ilmakerroksissa, niin kutsuttu tuuliväänne, on lisääntynyt viimeisten vuosikymmenien aikana. Turbulenssi voi alkaa myös täysin selkeällä säällä, jolloin sitä ei pysty ennakoimaan. Erään tutkimuksen mukaan kirkkaan ilman turbulenssin yleistymisen takana on todennäköisesti ilmastonmuutos.
Lentokoneet on rakennettu kestämään kovempikin turbulenssi ja salamaniskut, mutta matkustajille kokemukset voivat olla hyvin epämiellyttäviä.