Liettuan turmakone näyttää olleen GPS-häirinnän piirissä juuri ennen laskun aikana tapahtunutta onnettomuutta.
Asia ilmenee koneen lennon loppuvaiheessa välittämistä tiedoista. Niitä voi tarkastella alta löytyvältä tunnetulta avointen lähteiden dataa muun muassa lennoista ja meriliikenteestä keräävältä auonsson-tililtä Bluesky-viestipalvelusta.
Tilillä julkaistulla videolla näytetään, miten Liettuan Vilnaan matkalla olleen koneen GPS ei välittänyt enää asianmukaisesti tietoa Puolan ilmatilassa Venäjän Kaliningradin kohdalla.
Tietojen perusteella häirintää näkyi lennon viimeiset 34 minuuttia. Tässä vaiheessa on kuitenkin mahdotonta sanoa, oliko GPS-häirinnällä mitään vaikutusta turmaan. Saman häirinnän kohteena oli tuolloin useita muitakin koneita.
Itämerellä ja sen lähialueilla viime aikoina koettu paikoin varsin kiivas GPS-häirintä on paikallistettu tämän tästä Kaliningradiin. Alueelta on tullut kovaa häirintää jo noin vuoden verran.
Ilmiö oli tapetilla esimerkiksi vuodenvaihteessa. Joulun välipäivinä Itämerellä oli koettu poikkeuksellisen rajua häirintää. Traficom sai tuolloin useilta lennoilta ilmoituksia GPS-häiriöistä. Verkkouutisten silloisten selvitysten perusteella Puolassa, Tanskassa, Etelä-Ruotsissa ja myös Suomessa koetut häiriöt olivat peräisin Kaliningradista. Siellä järjestettiin samoihin aikoihin Venäjän Itämeren laivaston elektronisen sodankäynnin osaston harjoitus.
LUE MYÖS:
Mikä pudotti rahtikoneen Liettuassa? Samalla reitillä aiemmin sabotaasia
DHL/Swift flight BCS18D was jammed from Kaliningrad on its final 34 minutes before crashing into a house in Vilnius.So were at least 6-20 other aircraft in the area at that time. The Kaliningrad jammer has been operating for almost a year and might or might not be related to the crash.