Koululaiskuljetus liikenteessä Helsingissä. LEHTIKUVA/TEEMU SALONEN

Liikenneyrittäjien mukaan hankintaosaaminen sakkaa kunnissa

Liian laajoiksi määritetyt kilpailutettavat alueet voivat sulkea pienet ja keskisuuret yritykset pois kilpailusta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Linja-autoliitto, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja Suomen Taksiliitto eli Liikenne Suomi-ryhmä vaativat kunnilta panostamista laadukkaaseen hankintaosaamiseen.

Kunnat ja hyvinvointialueet tekevät paljon hankintoja ja valitsevat palveluntuottajat kilpailutusten kautta. Hankinnat on tunnistettava ja hyödynnettävä elinkeinopolitiikan työkaluna.

– Peräänkuulutamme kuntien kilpailutuksissa ja hankinnoissa realismia myös yritysten näkökulmasta. Liian laajoiksi määritetyt kilpailutettavat alueet voivat sulkea pienet ja keskisuuret yritykset pois kilpailusta. Näin on esimerkiksi jätehuollon kohdalla, SKAL ry:n puheenjohtaja Jari Välikangas kertoo tiedotteessa.

Kuntien jätehuoltoviranomaisille on varmistettava tarvittava hankintaosaaminen ja taattava riittävät resurssit. Viranomaistoiminta ei saa ulkoistaa kunnan jäteyhtiölle. Markkinaehtoista kiertotaloutta ja yritysvetoista jätehuoltoa tulee vahvistaa.

Joustavuutta koulukuljetuksiin

Koulukuljetukset puolestaan kilpailutetaan tyypillisesti kunnissa jo ennen kuin tiedetään kuljetustarpeita. Tämä koskee niin taksi- kuin linja-autoliikennettä.

– Koulukuljetuksissa kuljetustarpeet vaihtelevat sopimuskauden aikana. Päätetyn hankinnan ja sen hinnoittelun pitää pystyä mukautumaan sopimuskauden aikana myös yrittäjän kannalta järkevällä tavalla muutostilanteissa, Taksiliiton puheenjohtaja Tuomo Heino toteaa.

Liikenne Suomi-ryhmä painottaa, että kohtuulliset kilpailutusvaatimukset ja riittävän pitkät sopimuskaudet luovat pohjan kestävälle liiketoiminnalle ja investoinneille. Jos kilpailutuksessa edellytetään merkittäviä investointeja, sopimuskaudesta pitää tehdä 3–4 vuoden mittainen, jotta investointi kannattaa.

–Yritykset ovat paljolti halukkaitakin siirtymään esimerkiksi vähäpäästöiseen kalustoon. Jos kilpailutuksessa ja hankinnoissa edellytetään tietynlaista kalustoa, kunnan tehtävänä on tulla vastaan ja tehdä sopimuskaudesta riittävän pitkä, jotta investoinnit todella kannattavat yritykselle, Linja-autoliiton puheenjohtaja Mika Järvinen perustelee.

Tiukka kilpailutus, seuranta unohtuu

Kuntien kuljetuspalveluiden hankintaprosessi ei pääty kilpailutuksen kautta tehtyihin sopimuksiin, vaan sovittujen palvelujen toteuttamista pitää myös seurata hankinta-asiakirjojen mukaisesti.

– Olemme havainneet, että henkilö- ja tavarakuljetuksille, toki muillekin kuntien hankinnoille, asetetaan kilpailutuksissa tiukat vaatimukset. Kun hankinta on tehty, vaatimusten seuranta jää monesti puolitiehen, eikä epärealistisella tarjouksella pärjännyt yritys voikaan hoitaa odotettuja palveluja. Tästä kärsivät erityisesti asiakkaat sekä muut kilpailutukseen osallistuneet palveluntuottajat. Ilman seurantaa on hankintaprosessista pohja pois, Linja-autoliitto, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja Taksiliitto toteavat.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)