Linnan juhlat piti viime vuonna paikkansa suosituimpana televisio-ohjelmana, kertoo tv:n katselua mittaava Finnpanel.
Linnan juhlien lähetyksen ensimmäisen osan keskimääräinen katsojamäärä Yle TV1 -kanavalla oli lähes 2,25 miljoonaa katsojaa. Se tarkoittaa, että noin 42 prosenttia suomalaisista katsoi Linnan juhlia televisiosta.
Vuoden toiseksi katsotuin ohjelma oli tammikuussa lähetetty presidentinvaalien Tulosilta. Sitä katseli 1,4 miljoonaa suomalaista. Lähes samaan katsojamäärään ylsi myös helmikuussa lähetetty presidentinvaalien toisen kierroksen Tulosilta.
Yleisestikin presidentinvaalit kiinnostivat, sillä myös Suuri vaalikeskustelu 25.1. sai 1,09 miljoonaa katsojaa, ja Presidenttiväittely 1.2. keräsi sekin lähes miljoonayleisön (970 000) katsojaa. Ylen lähettämistä Presidenttitenteistä Alexander Stubbin tentti kokosi ruudun ääreen 940 000 katsojaa, Pekka Haaviston tentti 896 000 katsojaa ja Li Anderssonin 815 000 katsojaa. Myös keskellä arkipäivää lähetetty Presidentin virkaanastujaiset 1.3. kello 11.30 sai peräti 596 000 katsojaa.
Vuosi 2024 oli myös suurten urheilutapahtumien vuosi. Suosituimpien ohjelmien listalta löytyykin myös miljoonayleisön keränneitä urheilulähetyksiä. MTV3-kanavalla lähetettyä jääkiekon MM-kisojen puolivälieräottelua Ruotsi-Suomi jännitti 1,36 miljoonaa suomalaista ja Yle TV2 -kanavalla Pariisin Olympiakisojen keihäänheiton loppukilpailua 1,31 miljoonaa.
Myös jalkapallon EURO2024-kisojen loppuottelu Englanti–Espanja pääsi suomalaisten katsotumpien tv-ohjelmien top 10 -listalle 1,14 miljoonalla katsojalla.
Perinteitä noudatettiin myös musiikkiohjelmissa: UMK24-finaalilähetys helmikuussa sai yli 1,3 miljoonaa katsojaa ja Euroviisujen finaalia katsoi 1,15 miljoonaa suomalaista.
Finnpanelin mukaan suomalaisten suosikkiohjelmat toistuvat lähes samoina vuodesta toiseen. Vaikka nuoremmat ikäpolvet katsovat televisiota vähemmän kuin vanhemmat, myös heidän suosikkilistaltansa löytyvät lähes samat ohjelmat.
Esimerkiksi 15–24-vuotiaiden ikäryhmässä Linnan juhlat oli katsotuin televisio-ohjelma vuonna 2024. Muutenkin ohjelmalista oli hyvin samankaltainen kuin koko väestön. Myös presidentin vaalien tuloslähetykset kiinnostivat 15–24-vuotiaita.
Ainoa poikkeava lähetys, joka löytyi 15–24-vuotiaiden top 10-listalta, oli jouluaattona aamupäivällä lähetettävä Lumiukko, jota katsoi 12 prosenttia ikäryhmään kuuluvista nuorista.