Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps.) mukaan vakavasti kriittisen infran tietojen suojaamiseen suhtaudutaan vakavasti. Hänen mukaansa liikenne- ja viestintäministeriössä on tehty johdonmukaisesti töitä tietojen suojaamiseksi.
– Merenalaisen infran tiedot on poistettu julkisesta palvelusta jo hallituskauden alussa. Rajoitamme myös muiden paikkatietojen avoimuutta ja jakamista kansallinen turvallisuus edellä, Ranne sanoo ministeriön tiedotteessa.
Aiemmin merikaapeleiden sijaintitiedot ovat olleet julkisesti saatavilla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom poisti kesäkuussa 2023 merenalaisen infran paikkatiedot Oskari-tietopalvelusta toistaiseksi. Kaikille avoin Oskari-tietopalvelu sisältää viestintä- ja liikenneinfran paikkatietoja.
Lokakuussa 2024 valmistui Suomen uudistettu kyberturvallisuusstrategia, joka päivitettiin vastaamaan muuttunutta toimintaympäristöä. Joulukuussa 2024 julkaistussa strategian toimeenpanosuunnitelmassa priorisoidaan esimerkiksi yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palveluiden ja tietovarantojen turvallisuuden ja toimintavarmuuden edistäminen. Kyberturvallisuutta vahvistetaan myös kyberturvallisuusdirektiivin kansallisella täytäntöönpanolla. Hallituksen esitys direktiivin täytäntöönpanosta annettiin eduskunnalle 23. toukokuuta 2024.
Lokakuussa 2024 myös keskeytettiin Traficomin valmisteleman Sijaintitietopalvelun käyttöönotto. Sijaintitietopalvelu on Traficomin toteuttama verkkopalvelu, johon verkkotoimijat toimittaisivat viestintäverkkojensa aktiivisten osien sijaintitiedot. Tietoja tarvitsevat kansalaiset ja organisaatiot voisivat pyytää niitä palvelusta. Nykyisellään johtojen sijaintiselvitykseen liittyvät tiedot ovat hajautuneina useissa eri lähteissä. Traficom arvioi tarkemmin nykyisen järjestelmän tietoturvallisuutta ja palvelun toteutusta yhteistyössä turvallisuusviranomaisten kanssa. Sijaintitietopalvelun jatkotoimenpiteistä on tarkoitus päättää vuoden 2025 alussa.
Valtiovarainministeriön johdolla toteutettiin 31. toukokuuta 2024 valmistunut paikkatiedon kansallisen riskiarvion työ. Tämän työn jatkoksi sekä hallitusohjelmakirjauksen toteuttamiseksi valtiovarainministeriö on asettamassa työryhmää. Hankkeen tavoitteena on edistää kansallista turvallisuutta sekä vastuullista tietopolitiikkaa arvioimalla uudelleen kriittisen infran tiedon avoimuus. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala osallistuu työhön aktiivisesti.