Televisio jatkaa siirtymistään periferiaan Venäjän uutisekumeniassa. FOMin uudessa kyselyssä muutos on ollut erityisen voimakas viimeisen kahden vuoden aikana.
Kun vielä 2010-luvun alkupuolella 90 prosenttia venäläisistä mainitsi tv:n yhdeksi informaation lähteekseen, vuonna 2021–22 osuus oli enää 61 prosenttia ja kuluvana vuonna 56 prosenttia. Marraskuussa 2024 kerätyssä datassa enää 35 prosenttia piti tv:tä tärkeimpänä tiedonlähteenä. Internet oli ykköspaikalla 45 prosentilla.
Ikäluokassa 18–30-vuotiaat tv oli yksi tiedonlähde enää vain joka viidennelle. Heillä jopa keskustelut sukulaisten ja ystävien kanssa ohittivat tv:n tiedonlähteenä, puhumattakaan Internetin verkkosivustoista, blogeista ja sosiaalisesta mediasta.
Näin nopea tv:n roolin putoaminen ei ole maailmanlaajuinen trendi, vaan venäläisten reaktio Venäjän television äärimmäisen konservatiiviseen tyyliin ja ideologiaan. Viimeksi tehdyssä Euroopan laajuisessa mediatutkimuksessa noin 75 prosenttia vastaajista mainitsi tv:n yhdeksi informaation lähteekseen ja nuorimmissakin ikäryhmissä noin 60 prosenttia.
Myös venäläisten luottamus tv:hen heikkenee: kun vielä vuonna 2015 vastaajista 63 prosenttia piti tv:tä luotettavimpana tiedonlähteenä, niin vuonna 2022 heidän osuutensa oli enää 42 prosenttia ja nyt 38 prosenttia. Niiden osuus, jotka ilmoittivat, etteivät koskaan katso tai heillä ei ole tv:tä on kasvanut 14 prosentista vuonna 2021 nykyiseen 25 prosenttiin. Parhaiten tv on säilyttänyt asemansa vanhusten, köyhien ja kouluttautumattomien keskuudessa.
”Venäjän asevoimat” kiinnosti aiheena 30:a prosenttia vuosina 2015–19 jääden ”politiikan”, ”kansainvälisten suhteiden” ja ”sosiaalisten ongelmien” varjoon. Vuosina 2023–24 ”Venäjän asevoimat” oli kiinnostavin aihe, jonka mainitsi 50 prosenttia vastaajista. Useimmin katsotuksi ohjelmaksi nousi 2010-luvun alussa uutiset (65 prosenttia). Nyt se oli useimmin katsottu enää 39 prosentille, nuorimmassa ikäryhmässä vain 19 prosentille.
Tämänhetkinen tv-tarjonta näyttää täyttävän yhden yleisön osan tiedontarpeet mutta karkottavan muut. Kreml perinteisesti kiinnittää paljon huomiota tv:hen, mutta sen vaikutusalue kutistuu jatkuvasti. Siksi Venäjän johdolla on kiire tiukentaa otettaan Internetistä ja kyllästää se ”oikealla”, ideologisesti ladatulla sisällöllä.