Venäjän Pervyi kanalin päämaja. AFP / LEHTIKUVA / NATALIA KOLESNIKOVA

Luottamus televisioon rapautuu nopeasti Venäjällä

Parhaiten tv on säilyttänyt asemansa vanhusten, köyhien ja kouluttautumattomien keskuudessa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Televisio jatkaa siirtymistään periferiaan Venäjän uutisekumeniassa. FOMin uudessa kyselyssä muutos on ollut erityisen voimakas viimeisen kahden vuoden aikana.

Kun vielä 2010-luvun alkupuolella 90 prosenttia venäläisistä mainitsi tv:n yhdeksi informaation lähteekseen, vuonna 2021–22 osuus oli enää 61 prosenttia ja kuluvana vuonna 56 prosenttia. Marraskuussa 2024 kerätyssä datassa enää 35 prosenttia piti tv:tä tärkeimpänä tiedonlähteenä. Internet oli ykköspaikalla 45 prosentilla.

Ikäluokassa 18–30-vuotiaat tv oli yksi tiedonlähde enää vain joka viidennelle. Heillä jopa keskustelut sukulaisten ja ystävien kanssa ohittivat tv:n tiedonlähteenä, puhumattakaan Internetin verkkosivustoista, blogeista ja sosiaalisesta mediasta.

Näin nopea tv:n roolin putoaminen ei ole maailmanlaajuinen trendi, vaan venäläisten reaktio Venäjän television äärimmäisen konservatiiviseen tyyliin ja ideologiaan. Viimeksi tehdyssä Euroopan laajuisessa mediatutkimuksessa noin 75 prosenttia vastaajista mainitsi tv:n yhdeksi informaation lähteekseen ja nuorimmissakin ikäryhmissä noin 60 prosenttia.

Myös venäläisten luottamus tv:hen heikkenee: kun vielä vuonna 2015 vastaajista 63 prosenttia piti tv:tä luotettavimpana tiedonlähteenä, niin vuonna 2022 heidän osuutensa oli enää 42 prosenttia ja nyt 38 prosenttia. Niiden osuus, jotka ilmoittivat, etteivät koskaan katso tai heillä ei ole tv:tä on kasvanut 14 prosentista vuonna 2021 nykyiseen 25 prosenttiin. Parhaiten tv on säilyttänyt asemansa vanhusten, köyhien ja kouluttautumattomien keskuudessa.

”Venäjän asevoimat” kiinnosti aiheena 30:a prosenttia vuosina 2015–19 jääden ”politiikan”, ”kansainvälisten suhteiden” ja ”sosiaalisten ongelmien” varjoon. Vuosina 2023–24 ”Venäjän asevoimat” oli kiinnostavin aihe, jonka mainitsi 50 prosenttia vastaajista. Useimmin katsotuksi ohjelmaksi nousi 2010-luvun alussa uutiset (65 prosenttia). Nyt se oli useimmin katsottu enää 39 prosentille, nuorimmassa ikäryhmässä vain 19 prosentille.

Tämänhetkinen tv-tarjonta näyttää täyttävän yhden yleisön osan tiedontarpeet mutta karkottavan muut. Kreml perinteisesti kiinnittää paljon huomiota tv:hen, mutta sen vaikutusalue kutistuu jatkuvasti. Siksi Venäjän johdolla on kiire tiukentaa otettaan Internetistä ja kyllästää se ”oikealla”, ideologisesti ladatulla sisällöllä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)