Santander Consumer Finance Oy on osa kansainvälistä Santander-konsernia. LEHTIKUVA/HEIKKI SAUKKOMAA

Luottoyhtiö Santanderille mojova uhkasakko lainvastaisesta mainonnasta

Santander mainosti alkuvuodesta kuluttajaluottoja televisiossa eri kanavilla.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Markkinaoikeus on tuominnut Santander Consumer Finance Oy:n maksamaan 100 000 euron uhkasakon, sillä yhtiö on rikkonut kuluttaja-asiamiehen vuonna 2013 määräämää kieltoa.

Lisäksi markkinaoikeus kielsi Santanderia jatkamasta tai uudistamasta kuluttajaluoton mainontaa, jossa jätetään ilmoittamatta olennaisia tietoja luottosopimuksen ehdoista. Kieltoa on noudatettava 350 000 euron sakon uhalla.

Santander mainosti alkuvuodesta kuluttajaluottoja televisiossa eri kanavilla. Tietyt luoton ehdot kerrottiin mainoksessa selkeästi sekä tekstissä että ääniraidalla, kun taas suurin osa luoton ehtoja koskevista tiedoista ilmoitettiin vain ruudun alareunassa pienellä tekstillä.

Markkinaoikeuden arvion mukaan kuluttaja voi saada riittävän kokonaiskuvan luotosta vain, jos kaikki edellytetyt tiedot luotosta esitetään selkeästi ja näkyvästi.

Koska tietojen selville saaminen kuvaruudun alareunan suuresta tekstimassasta oli haastavaa ja vaivalloista, mainonta rikkoi kuluttajansuojalakia ja kuluttaja-asiamiehen yhtiölle määräämää kieltoa. Menettelyllään Santander antoi kuluttajille puutteellisen kokonaiskuvan tarjotun luoton kustannuksista, ja vaikeutti eri kuluttajaluottojen vertailua.

Luottomainonnan oltava lainmukaista mainosvälineestä riippumatta

Markkinaoikeus totesi, että televisiomainonnan ominaispiirteiden ja käytännön rajoitteiden vuoksi kuluttajaluottoja voi olla vaikeaa mainostaa televisiossa tai vastaavissa viestintävälineissä niin, että vaaditut tiedot saadaan esitettyä kuluttajille selkeästi ja näkyvästi.

– Luottojen mainonnalle on syystä säädetty tarkat kriteerit kuluttajien suojaksi. Se, että lyhyeen tv-mainokseen on hankala mahduttaa tarvittavia tietoja ei kuitenkaan oikeuta poikkeamaan lainsäädännön vaatimuksista, muistuttaa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Markkinaoikeus katsoi kuluttaja-asiamiehen tavoin, että Santanderin kuluttajansuojalain vastainen menettely oli ollut pitkäkestoista ja jatkuvaa.

Santanderia on kuluttaja-asiamiehen vuonna 2013 määräämän kiellon jälkeen useaan kertaan ohjattu noudattamaan luottojen mainontaa koskevaa sääntelyä ja yhtiölle määrättyä kieltoa. Santander on kuitenkin jatkanut ja uudistanut kiellettyä mainontaa vuoden 2024 alussa esittämällä kiellon vastaisia mainoksia yli 3 500 kertaa.

Markkinaoikeuden kieltoa on noudatettava heti. Päätös ei ole lainvoimainen. Määräaika valitusluvan pyytämiseen ja valituksen tekemiseen päättyy 27.1.2025.

Luottomainosten tiedoissa havaitaan puutteita jatkuvasti

Luottomainonnan ongelmat ovat olleet useaan otteeseen kuluttaja-asiamiehen valvonnan kohteena. Lisäksi kuluttaja-asiamies on yhdessä aluehallintovirastojen kanssa toteuttanut useita valvontakampanjoita.

Viimeisin valvontakampanja syksyllä 2023 kohdistui kodinkoneiden ja huonekalujen rahoittamiseksi tarjottuihin luottoihin, joiden mainoksista löydettiin laajalti puutteita.

Monesta mainoksesta puuttui esimerkiksi tieto todellisesta vuosikorosta tai luoton kokonaiskorkoa ei ilmoitettu selkeänä prosenttilukuna.

Verkkomainonnassa luoton tietoja saatettiin antaa myös vasta linkin tai muun painikkeen kautta ja printtimainonnassa tietoja oli toisinaan hajautettu mainoslehtisen eri sivuille.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)