Kansainvälinen Nordic Response 24 -harjoitus järjestettiin Lapissa maaliskuussa 2024. LEHTIKUVA / JOUNI PORSANGER

Meneekö liikenneinfran priorisointi uusiksi? Ministeri nostaa esiin turvallisuusympäristön muutoksen

Liikenneministeri Lulu Ranteen mielestä kehysriihessä tulisi pohtia hallituksen liikenneinvestointiohjelman painopisteitä uusiksi.
Picture of Satu Schauman
Satu Schauman
Satu Schauman on Nykypäivän ja Verkkouutisten toimittaja.
Extra
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) katsoo, että hallitusohjelmassa sovittua lähes kolmen miljardin euron liikenneinvestointiohjelmaa olisi tarkasteltava uudelleen turvallisuusympäristön muutos huomioiden. Yksityiskohtiin hän ei mene tarkemmin, mutta kehysriihestä on odotettavissa tähän liittyen linjauksia.

– Meidän on välttämätöntä tarkastella sitä kokonaisuutta uudestaan. Siihen tarvitaan tietenkin koko hallituksen näkemys ja yhteinen päätös, jotta tiettyjä painopisteitä saadaan muutettua. Korjausvelka on kriittisin ja hallitus on sitoutunut taittamaan sen kasvua, mutta sotilaallisen liikkuvuuden ja huoltovarmuuden tarpeet tukevat korostumaan myös, Ranne painottaa Verkkouutisten Asiakysymys-videohaastattelussa.

Ministeri kertoo tiivistäneensä viime aikoina yhteistyötä puolustusvoimien ja puolustusministeriön kanssa liittyen liikenneinfran tarpeisiin ja kehittämiseen.

Hallitusohjelmassa sovittiin lähes kolmen miljardin euron liikenteen investointiohjelmasta, joka rahoitetaan pääosin myymällä valtion omaisuutta. Ohjelmasta 520 miljoonaa euroa on sovittu käytettäväksi korjausvelan purkuun, ja tästä 250 miljoonaa euroa vuodelle 2024. Muuten valtaosa ohjelman sisällöstä rahoineen on yhä sitomatonta. Kehysriiheen valmistellaan tähän liittyen esityksiä.

Ministeri korostaa, että kyse on lähes kolmen miljardin euron investointipaketin sisäisistä priorisoinneista. Lisärahaa ei ole tulossa.

– Kun tilanne muuttuu koko ajan, meidänkin on peilattava turvallisuustilannetta siihen, mihin me panemme liikenneinfrassa rahaa.

Ministeri Lulu Ranne seurasi maaliskuussa Lapissa paikan päällä Naton Nordic Response 24 – sotaharjoitusta. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun Suomen liikenneministeri oli mukana tämänkaltaisessa kansainvälisessä harjoituksessa. Samassa yhteydessä ministeri korosti, että liikenneinvestointien tarvetta ja priorisointeja tullaan tarkastelemaan jatkossa erityisesti sotilaallisen liikkuvuuden ja huoltovarmuuden näkökulmasta.

Onko suomalainen liikenneinfra siinä kunnossa, että se toimisi kriisitilanteessa?

Liikenneministeri myöntää, että ”kaikki ei ole ihan siinä kunnossa kuin pitäisi”, mutta ei lähde avaamaan tarkemmin monia yksityiskohtia, koska ne kytkeytyvät turvallisuuspolitiikkaan.

– Väitän kuitenkin, että meillä on vakaa tilanne, kun puhutaan sotilaallisen liikkuvuuden edellytyksistä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)