Kokoomuksen kansanedustaja Susanne Päivärinta päivittelee Yleisradion varainkäyttöä. Hänestä asiaa koskevan julkisen keskustelun tueksi tarvitaan riippumaton selvitys. Päivärinnan mielestä Yle tarvitsee päivitystä ja sen käyttämät verovarat pitäisi ohjata sisältöihin.
– Trendien haistelu maailmalla matkaillen, journalistisen Akatemian, Etiikkatoimiston, Yle Lab -sparraus ja testausosaston ylläpito ovat vain pikkuruinen esimerkki siitä, mihin kaikkeen Ylessä on varaa. Muissa mediayhtiöissä laadukasta sisältöä syntyy ketterästi ilmankin, pitkän toimittajan uran tehnyt Päivärinta toteaa X-palvelun ketjussaan.
Hänen mukaansa Ylessä tulisi miettiä, mitä kannattaa tehdä omin voimin, mikä ostaa ulkoa ja mitä ei kannata tehdä edes itse eikä ostaa ulkoa, vaikka aiemmin on ostettu.
– Ylen ydintoiminnan tulee olla sisällöissä, ei tehottoman ja päällekkäisiä toimia sisältävän organisaation ylläpidossa.
Päivärinta jatkaa Ylen olevan itse sitä mieltä, ettei tarpeita tehostamiseen ja leikkauksiin ole. Muutkin voisivat hänen mukaansa ottaa asiaan kantaa, jos Yle näyttäisi avoimesti, mihin ja miten verovarat käytetään.

Ylen organisaatiota uudistettiin joulukuussa päättyneissä muutosneuvotteluissa. Tiedotteen mukaan johtamisen ja suunnittelun rakenteita päädyttiin neuvottelujen seurauksena ”yksinkertaistamaan ja yhdenmukaistamaan”. Muutoskokonaisuudesta vastaava Urheilu ja tapahtumat -yksikön johtaja Panu Pokkinen totesi tuolloin, että tekemisen painopistettä on neuvottelujen myötä ”onnistuttu siirtämään merkittävästi operatiiviseen työhön”.
– Teettämällä riippumattoman selvitys Ylen organisaatiosta ja verovarojen käytöstä, voitaisiin ilman poliittisia intohimoja keskustella siitä, pitääkö Ylestä leikata, paljonko leikata vai ei lainkaan leikata. Huutelu puolesta ja vastaan ilman tietoa on pelkkää huutelua, Susanne Päivärinta sanoo.
Hän soimaa myös Ylen strategiaa.
– Strategia on päätös siitä, miten resursseja jaetaan yhdessä sovitun tavoitteen tai tavoitteiden saavuttamiseksi. Mikä on Ylen tavoite ja strategia tavoitteiden saavuttamiseksi? Strategiaksi ei riitä: ”Kaikille yhteinen, jokaiselle oma.”
2/6 Trendien haistelu maailmalla matkaillen, journalistisen Akatemian, Etiikkatoimiston, Yle Lab -sparraus ja testausosaston ylläpito ovat vain pikkuruinen esimerkki siitä, mihin kaikkeen Ylessä on varaa. Muissa mediayhtiöissä laadukasta sisältöä syntyy ketterästi ilmankin.
— Susanne Päivärinta (@PaivarintaSusa) January 10, 2024