Tutkimukset panssarilaiva Ilmarisen hylyn tyhjentämiseksi öljystä jatkuvat 12.–18. elokuuta Merivoimien monitoimialus Louhella, kertoo Suomen ympäristökeskus Syke. Vuoden 2023 alusta voimaan tulleen ympäristönsuojelulain muutoksen takia riskihylkyjen tiedustelu ja tarkkailu on säädetty kuuluvaksi Suomen ympäristökeskukselle, joka koordinoi Ilmarisella tehtävää tutkimusta.
Kevyttä polttoöljyä sisältävä Ilmarisen hylky on merkittävä riski meriluonnolle. Panssarilaiva Ilmarinen upposi 13.9.1941 pohjoiselle Itämerelle noin 40 kilometriä Utön saaresta etelään ajettuaan miinaan.
Hylky sijaitsee noin 80 metrin syvyydessä. Sen tankeissa on arviolta 100 000 litraa kevyttä polttoöljyä.
– Ilmarisen saneeraus suojelee Itämerta vähentämällä hylyn öljyvuotoriskiä. Samalla vahvistamme viranomaisten ja muiden toimijoiden hylkysaneerausosaamista. Suomen aluevesillä on lähes kolmekymmentä hylkyä, jotka ovat riski ympäristölle, ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen (kok.) sanoo tiedotteessa.
Suomen ympäristökeskus teki yhteistyössä Rajavartiolaitoksen ja Museoviraston kanssa Ilmarisen hylyllä ensimmäiset ennakkotutkimukset viime vuoden elokuussa. Näissä tutkimuksissa Ilmarisen hylyn todettiin olevan hyvin säilynyt, mutta erityisesti sen pinnassa on huomattavasti korroosion aiheuttamia muutoksia. Hylystä havaittiin nousevan säännöllisesti pintaan öljypisaroita.
Projektipäällikkö Tommi Kontto Suomen ympäristökeskuksesta kertoo, että viime vuoden tutkimusten perusteella hylystä tehty riskiarvio päivitettiin. Arvion mukaan hylky aiheuttaa merkittävän riskin meriluonnolle ja ympäristölle mahdollisessa öljyvuototilanteessa.
Hylyn läheisyydessä sijaitsee Saaristomeren kansallispuisto. Alueella vallitsevat tuulet ja virtaukset kuljettaisivat todennäköisesti mahdollisen öljyvuodon kohti kansallispuistoa.
Tarkoitus on tyhjentää öljy ensi vuonna
Nyt hylyllä tehdään muun muassa aineenpaksuusmittauksia, jotta voidaan arvioida hylyn nykyistä kuntoa paremmin ja suunnitella tarkemmin saneerauksen toteuttamista. Lisäksi hylkyä kuvataan lisää hyödyntämällä sekä sukeltajia että sukellusrobottia. Kuvattuja materiaaleja hyödynnetään fotogrammetrisen mallin rakentamisessa.
Suomen ympäristökeskuksen kumppaneina tutkimuksissa ovat Rajavartiolaitos ja Merivoimat.
– Tutkimussukellukset panssarilaivan hylylle ovat hyvin vaativia, ja niistä kerättävä tieto mahdollistaa hylyn saneerauksen jatkossa. Viranomaisyhteistyömme ansiosta kykenemme tällaisiin monipuolista osaamista vaativiin operaatioihin merellisessä ympäristössä tehokkaasti, Merivoimien operaatiopäällikkö, kommodori Marko Laaksonen kertoo.
Suomen ympäristökeskus kilpailutti Ilmarisen hylyn saneerauksen viime helmikuussa, ja tarkoituksena oli tyhjentää hylyn öljytankit tämän vuoden aikana. Kilpailutuksessa ei kuitenkaan löytynyt työlle sopivaa tekijää.
Ympäristöministeriö edistää yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa Ilmarisen saneerausta viranomaistyönä. Tavoitteena on tyhjentää hylky öljystä ensi vuonna.