Verkkouutiset

Nopeusrajoitus Hangontiellä. / Martti Kainulainen / Lehtikuva

Miksi nopeusrajoitukset halutaan alas? Johtaja väylävirastosta avaa syyt

Toimialajohtajan mukaan muutosten taustalla vaikuttaa Ruotsin-malli.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta kiistää, että suunnitelmat nopeusrajoitusten alentamisesta olisivat keino säästää teiden kunnossapidosta.

– Ei. Valitettavasti maantieverkosta melko suurikin osa on heikossa kunnossa, mutta pääsääntöisesti ne ovat vähäliikenteisiä ja alemman nopeusrajoituksen maanteitä, Anttila sanoo Verkkouutisten Asiakysymys-videohaastattelussa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Mitä tulee taas päätieverkkoon, siellä nopeusrajoituksia ei jouduta tien kunnon vuoksi laskemaan kuin paikallisesti ja tilapäisesti, vakuuttaa Anttila.

Väylävirasto on ohjeistamassa nopeusrajoitusten laskuun satasesta kahdeksaankymppiin useilla tieosuuksilla. Tämän lisäksi joillain tieosuuksilla kokeillaan yhdeksänkympin nopeusrajoitusta. Anttila painottaa, että kyse on pyrkimyksestä parantaa liikenneturvallisuutta ja hankkeiden taustalla vaikuttaa Ruotsin-malli.

Ruotsissa sadan kilometrin tuntinopeutta voidaan käyttää, jos ajosuunnat on ”fyysisesti eroteltu toisistaan” esimerkiksi keskikaiteella. Väyläviraston lausuntokierrokselle lähetetyssä versiossa on pyritty löytämään Suomesta erityisesti ne maantiet, joissa onnettomuusriski on kohonnut.

Valtakunnallisesti nopeusrajoitus laskisi sadasta kilometristä tunnissa kahdeksaankymppiin noin 1800 kilometrillä.

Anttila korostaa, että kyse on valmisteluvaiheesta, ja tähän liittyen kerätään eri tahojen ja kansalaisten näkemyksiä asiasta. Lausuntokierros on herättänyt näkemyksiä puolesta ja vastaan ja se päättyy ensi viikolla.

Tullaanko nämä lausunnot aidosti ottamaan huomioon?

– Ilman muuta. Tämä on asia, josta me nimenomaan haluamme tietopohjaista keskustelua.

Väylävirasto on julkaissut verkkosivuillaan tietoa asiasta ja myös kartan koskien tieosuuksia, joille nopeusrajoitusten laskua kaavaillaan.

KATSO UUSIN JAKSO: Tässäkö todellinen syy nopeusrajoitusten alentamiseen? Väylävirastosta tiukka ”ei”

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Viikon suosituimmat videot
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)