Maaliskuun puolivälissä venäläinen lentokonevalmistaja United Aircraft Corporation UAC tiedotti Suhoi Superjet 100 -matkustajakoneen ensilennosta venäläisillä PD-8-moottoreilla. Vuonna 2018 valmistunut kone nousi ilmaan moottorinvaihdon jälkeen. Ensimmäisen täysin kotimaisista osista valmistetun Superjetin ensilento on määrä tehdä huhtikuussa.
PD-8-moottorin, jota UAC:n emoyhtiö Rostehin toimitusjohtaja Sergei Tšemezov kutsuu ”koneen sydämeksi”, sertifiointi on suunniteltu ensi syksyksi, minkä jälkeen täysin kotimaisen koneen sertifiointi voi alkaa. Koneen valmistajan täytyy korvata koneesta noin 40 ulkomaista järjestelmää, osaa ja laitetta, joihin kuuluvat moottorin lisäksi avioniikkaa, lentorangan osia, apuvoimalaite, lennonohjausjärjestelmä, sähkögeneraattorit, ilmastointi ja palosuojaus. UAC ei ole täsmentänyt, missä vaiheessa korvaustyö on menossa ja miten kauan se kestää.
Venäjän valtionmedia kuvaa koneen ensilentoa vallankumoukseksi, joka raivaa viimeisenkin teknologisen esteen kaikkien Airbusin ja Boeingin koneiden korvaamisen tieltä. Niiden haastattelemat ilmailuasiantuntijat ovat kuitenkin varsin varovaisia aikatauluennusteissaan vihjaten, että parhaimmillaankin kokonaan kotimaisia Superjetejä aletaan toimittaa lentoyhtiöille vuonna 2027. Avia.ru-portaalin päätoimittaja Roman Gusarovin mukaan edessä on satoja sertifiointikoelentoja ennen kuin kone voidaan ottaa käyttöön. Siihen menee vuosia.
Kaupallisen moottorin kehittäminen SSJ-100:aan on läpimurto Venäjän lentokoneteollisuudelle, koska moottorit ovat koneen kehittämisen hankalin vaihe. Ensilennon ajoitus ja tilanne panevat kuitenkin epäilemään, että kyseessä on yritys peittää koko korvaamisprojektin epäonnistuminen.
Pian Venäjän Ukrainaa vastaan aloittaman hyökkäyssodan aloittamisen jälkeen kolme vuotta sitten Vladimir Putin antoi määräyksen Venäjän oman ilmailuteollisuuden kehittämisestä ja niiden ulkomaisten osien korvaamisesta kotimaisilla. Kyseessä olivat jo vuosia käytössä olleet konetyypit.
Putinin määräyksen jälkeen maan hallitus lupasi tuottaa 1036 kotimaista konetta kahdeksassa vuodessa. Kaksi vuotta myöhemmin lupaus leikattiin 990 koneeseen ja kuluvan vuoden lopulla on luvassa uusi leikkaus, joka voi kutistaa lupauksen jopa vain 200 koneeseen.
Vuonna 2023 Putin kritisoi kauppa- ja teollisuusministeri Denis Manturovia:
– Tämä kestää kauan, liian kauan… Miksi sinä pelleilet?
Manturov lupasi heti toimittaa ensimmäisen kotimaisen Superjetin vuoden 2023 loppuun mennessä. Se ei toteutunut. Prototyyppi lensi, mutta yhä ranskalais-venäläisillä SaM146-moottoreilla.
On ilmeistä, että Putinille on annettu epärealistisia lupauksia ja ennusteita, minkä vuoksi koko ajan täytyy demonstroida hänelle, että vaikka mitään ei saada valmiiksi, niin kuitenkin edistymistä tapahtuu, vaikka todellisuudessa poljetaan lähes paikallaan. Nyt, koska Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin Venäjä-politiikka antaa toivoa pakotteiden loppumisesta, jolloin ongelma ratkeaisi itsestään, UAC pelaa vain aikaa.