– Olen sisällyttänyt ohjelmoinnin parhaillaan uudistettavien opetussuunnitelman perusteluonnosteiden käytännön taitoihin ja omaan tuottamiseen. Se on yksi osa-alue, jolla lasten ja nuorten tieto- ja viestintäteknistä osaamista parannetaan opetussuunnitelman perusteissa, Krista Kiuru sanoo.
Opetusministeri Krista Kiuru avasi tiistaina 4–9-vuotiaille lapsille suunnatun koodauskoulun, jossa lapsille esiteltiin ohjelmoinnin alkeita ammattilaisten johdolla.
– Suomessa on vahva ICT-alan osaamispohja ja se pitää turvata jatkossakin. On hienoa, että ala on itse ollut aktiivinen ja tarjonnut lapsille mahdollisuuden kokeilla koodausta. Koodauskoulu-tapahtuma osoittaa, että ohjelmointi kiinnostaa ja sopii lapsille – diginatiiveille – jo varhaiskasvatusikäisistä alkaen.
Koodauskoulun ohjelmointioppilaat pääsivät kartoittamaan tietokoneen toimintaa piirtämisen avulla, harjoittelemaan yksinkertaista ongelmanratkaisua ymmärrettävien esimerkkien kautta ja koodailemaan kuvioita Turtle-ROY-ohjelmalla. Kouluun ilmoittautui yli 300 halukasta lasta.
Opetuksen valtakunnallisten tavoitteiden mukaisesti oppilaita ohjataan ja kannustetaan omatoimiseen ja kriittiseen tiedonhankintaan. Heille annetaan valmiudet sitä edellyttävän tieto- ja viestintäteknologian käyttöön.
– Tieto- ja viestintätekniikan opetus nivotaan muiden oppiaineiden opetukseen. Tämä otetaan huomioon opetussuunnitelman perusteiden oppiainekohtaisten osuuksien valmistelussa, Kiuru jatkoi.
Opetushallituksen on tarkoitus saattaa opetussuunnitelman perusteiden uudistustyö valmiiksi vuoden 2014 loppuun mennessä. Uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti laadittujen paikallisten opetussuunnitelmien mukaiseen opetukseen siirrytään syyslukukauden 2016 alusta.