Olenegorsky Gornyak. Kora27 Wiki Commons CC BY-SA 4.0

Mitä upotettu maihinnousualus maksaa Venäjälle?

Ukrainan edullinen vaaniva pinta-alusdrooni upotti kalliin aluksen, jonka korvaaminen kestää kauan.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Elokuun 4. päivän vastaisena yönä Ukrainan turvallisuuspalvelu ja asevoimat iskivät aseeksi rakennetulla pinta-alusdroonilla Venäjän merivoimien Mustanmeren laivaston Projekti 775 -maihinnousualus Olenegorsky Gornyakiin jossain koillisella Mustallamerellä. Suurella räjähteellä lastattu drooni iski 112-metrisen aluksen vasempaan kylkeen ja aiheutti niin suuren vuodon, että alus jouduttiin pelastamaan hinaajien avulla matalikolle uppoamisen estämiseksi.

Olenegorsky Gornyak kuuluu Venäjällä suurten maihinnousualusten Ropucha-luokkaan, jotka on rakennettu Puolassa Stocznia Północnan telakalla. Viimeinen tämän luokan 25 aluksesta valmistui vuonna 1990. Lisäksi valmistui kolme modernisoitua 775M-alusta, joissa on eri aseistus. Puola alkoi valmistaa jo 775-luokan seuraajaa Projekti 778:aa, mutta Neuvostoliiton romahduksen jälkeen kaksi keskeneräistä alusta purettiin telakalla.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

Koska menetetty alus valmistui Puolassa, Venäjän kykyä korvata se pitää arvioida toisen alustyypin pohjalta. Ivan Gren -luokan 135-metrinen Projekti 11711 -maihinnousualus on Ropuchaa lähin alustyyppi.

Projekti 11711:n suunnitteli ja rakensi Neva-laivanrakennus. Sen ensimmäisen aluksen köli laskettiin joulukuussa 2004 Kaliningradin Yantarin telakalla. Vaikka Venäjän merivoimien piti saada alus vuonna 2008, oli siihen mennessä laivasta valmiina vain joitain osia. Viivästyksen syyt liittyivät sekä rahoituksen epäsäännöllisyyteen että telakan sisäisiin ongelmiin.

Ensimmäinen alus valmistui vuonna 2012, mutta sen valmius oli vain 70 % johtuen sekä rahoituksen että telakan osaavan henkilökunnan puutteesta. Aluksen tehdaskoeajot alkoivat kesällä 2016 ja kestivät marraskuuhun 2017. Saman tien alkaneet vastaanottokoeajot paljastivat ongelmia aluksen peruuttamiskyvyssä ja vakaudessa.

Ensimmäinen Projekti 11711:n alus otettiin operatiiviseen käyttöön kesällä 2018, peräti 14 vuotta rakentamisen aloittamisesta. Aluksen hinnaksi tuli avoimien lähteiden perusteella viisi miljardia ruplaa, joka vastasi siihen aikaan 166:ta miljoonaa dollaria.

Vielä vuonna 2012 Venäjä suunnitteli rakentavansa kuusi tällaista alusta, mutta vuonna 2015 määrä oli pudotettu kahteen. Toisen aluksen, Petr Morgunovin, rakentaminen aloitettiin vuonna 2015, laskettiin vesille vuonna 2018 ja luovutettiin tilaajalle vuonna 2020. Kumpikin alus kuuluu tällä hetkellä Pohjoisen laivaston 121. Maihinnousualusprikaatille.

Venäjä on päättänyt rakentaa vielä kaksi Projekti 11711:n alusta, mutta hieman suurempina Tyynenmeren laivaston käyttöön. Vladimir Andrejevin ja Vasili Trushinin rakentaminen alkoi vuonna 2019 ja niiden odotetaan tulevan käyttöön vuosina 2023 ja 2024. Mutta ottaen huomioon, että projektia on muutettu, uusia ongelmia voi tulla eteen. Lisäksi myös kahden edellisen aluksen vesillelaskusta asiakkaalle luovuttamiseen meni pari vuotta, joten käyttöönotto voi hyvinkin jälleen siirtyä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS