Meriliikennettä seuraavaa AIS-dataa peukaloidaan jo niin paljon, että se voi haitata pakotevalvontaa, varoittaa meriliikenteeseen keskittyvä analyysiyhtiö Lloyd’s List.
Satelliittipaikannukseen perustuvien signaalien häirintä ja väärentäminen voi haitata compliance-toimintaa siinä määrin, ettei alusten liikkeiden tarkastelun perusteella voida kohta enää tehdä luotettavia päätelmiä rahtialusten liikkeistä. Compliance suomennetaan yleensä vaatimustenmukaisuudeksi tai lakien, sääntöjen ja määräysten noudattamiseksi. Käytännössä kyse on taustatarkistuksista ja annettujen tietojen oikeellisuuden varmistamisesta.
Yhtiön oman analyysityökalun perusteella paikannussignaali häiriytyi joka päivä noin 164 kaupallisella aluksella, jotka olivat tekemisissä Venäjän merirahtiliikenteen kanssa. Yhtiö kirjoittaa, että asia koskee siis enemmän kuin tuhatta alusta kuukaudessa. Jos kaikki 164 päivittäin AIS-datan häiriöitä kohdanneet alukset olisivat eri aluksia, olisi määrä kuukaudessa melkein viisituhatta. Mutta artikkelista ei käy ilmi, onko arvio yli tuhannesta saatu poistamalla arviosta ne alukset, joiden paikannus on häiriytynyt enemmän kuin kerran.
Lloyd’s List käyttää esimerkkinä kahta elokuun aikana Kertšinsalmen ympäristössä Asovanmerellä ja Mustallamerellä liikennöinyttä alusta Katiuskaa ja AC Youthia. Vaikka yhtiö huomauttaa että ei väitä että alusten liikkeet liittyisivät mihinkään luvattomaan tai laittomaan, mutta niiden AIS-datahistoriasta esitettyjen kuvien perusteella liikkeet ovat olleet vähintäänkin sekavia. Katiuskan ja AC Youthin paikannussignaaleja on häiritty.
– Se, ettei tiedä missä alus menee, se on väistämättä compliance-kysymys koska silloin ei lähtökohtaisesti ole tietoa siitä, mitä alus tekee, sanoo Bosphorus Observerin konsultti, erityisesti Bosporinsalmen liikenteeseen keskittynyt Yöruk Işik.
Lloyd’s List varoittaakin compliance-alan ammattilaisia mahdollisista laivasta-laivaan -siirroista Venäjä-pakotteisiin liittyvien alusten suhteen. Lisäksi Lloyd’s List varoittaa myös siitä, että alukset saattavat välittää tai helpottaa kauppaa Venäjä-pakotteiden kohteina olevista vallattujen alueiden satamista.
Lloyd’s list esittää mahdollisen kaavan. Urkainalta vallattuun Mariupolin satamaan alkoi ilmestyä aluksia kesäkuun lopussa. Elokuussa Asovamerellä Mariupolista etelään, lähempänä Kertšinsalmea, oli alue jossa ainakin 769 eri aluksen AIS-data sotkeutui. Syyskuussa alueita, joissa AIS-data sekoili, oli kaikkialla ympäri Krimin niemimaata.
Kolme päivää ennen kuin Lloyd’s list viime viikolla julkaisi analyysinsa, oli Viro huomannut, että Tallinnan satamassa näytti AIS-tietojen perusteella olevan erikoinen alus. Venäläinen Akademik A. Karpinskiy -niminen tutkimusalus näytti olevan Koplin satamassa. Viranomaiset lähtivät tarkistustehtävälle, mutta alusta ei näkynyt – sen paikannussignaali oli väärennetty ja alus todellisuudessa Pietarissa.
Asiasta aiemmin suomeksi kertoneen Iltalehden mukaan Viron viranomaiset arvioivat, että Akademik A. Karpinskiylla on käytössään sotilasaluksille tarkoitettu muunneltu AIS-järjestelmä eli W-AIS. Se mahdollistaa aluksen sijainnin merkitsemisen mihin tahansa.