Muun muassa palvelunestohyökkäykset johtivat siihen, että tunnistautumispalvelu Mobiilivarmenteen käyttöönotoissa nähtiin piikki loka-marraskuussa, kertoo teleoperaattori Elisa tiedotteessaan.
Vuosi 2024 oli kaikkineen Mobiilivarmenteen läpimurtovuosi. Palvelua käyttävien kuluttaja-asiakkaiden määrä nousi Elisalla 60 prosenttia. Suosioon vaikuttivat myös laaja uutisointi tietojenkalasteluhuijauksista sekä viranomaisten suositukset.
– Mobiilivarmenteen räjähdysmäinen suosio on vuoden 2024 tietoturvailmiö ja suurin muutos suomalaisten tietoturva-asenteissa vuosikymmeniin. Tietoisuuden kasvu on positiivinen asia koko yhteiskunnan huoltovarmuudenkin kannalta, Elisan tietoturvajohtaja Teemu Mäkelä kuvailee.
Varoitus huijauksista
Vuotta on vielä jäljellä, ja huijarit muokkaavat huijausten sisältöä eri sesonkien ja juhlapäivien mukaan.
Huijarit hyödyntävät joulun lahjasesongin ja alennusmyynnit – jos saat tekstiviestillä ilmoituksen saapuneesta paketista, katso tarkkaan viestin lähettäjän tiedot.
Traficomin rekisterin avulla organisaatiot ovat suojanneet virallisen lähettäjätietonsa, joten huijarit jäljittelevät organisaatioiden nimiä pienten alkukirjaimien ja etuliitteiden avulla. Esimerkiksi Elisa ei lähetä viestejä nimillä ”elisa” tai ”Elisan palvelut”.
Rikolliset koettelevat yritysten ja työntekijöiden kybervalmiuksia hiljaisina päivinä. Saapuiko sähköpostiisi kiireinen pyyntö jakaa luottamuksellisia tietoja tai toimitusjohtajan epäilyttävä tervehdys?
Lomajaksot houkuttelevat toimitusjohtaja- ja laskutushuijauksia. Paras tapa suojautua on suhtautua varauksella yllättäviin maksu- tai tietopyyntöihin sekä varmistaa toimenpidepyyntöjen aitous. Muista opastaa toimintatavat myös tuuraajallesi.
Ota käyttöön pankkitunnusten rinnalle myös toinen tunnistautumismenetelmä, kuten Mobiilivarmenne. Syitä tälle on kaksi: estät pankkitunnusten päätymisen rikollisen käsiin ja voit tunnistautua digitaalisiin palveluihin myös silloin, jos pankkipalvelut eivät ole käytettävissä.
Monikanavaiset huijaukset yleistyvät, eikä aina kysytä pankkitunnuksia. Huijarit käyttävät useampaa eri kanavaa saattaakseen huijauksen loppuun. Älä luovuta pankkitunnuksia tai siirrä rahaa verkkopankissa, jos puhelimessa pyydetään, vaan kysy aina asiointinumeroa tai muuta tunnistetta tapahtumasta.
Keskustele tietoturva-asioista läheistesi kanssa. Vuodenvaihteessa eri sukupolvet ovat monesti koolla, ja sopivassa välissä voi vaihtaa läheisten kanssa muutaman sanan huijauksiin varautumisesta. Huijarien keinovalikoima on laaja ja huijausyrityksiä kohtaavat kaikenikäiset suomalaiset.