Suomen lainsäädännön mukaan nastarenkaassa saa olla enintään 50 nastaa renkaan vierintäkehän yhtä metriä kohti. Jos nastoja on enemmän, täytyy rengasmalli erikseen tyyppihyväksyttää, kertoo Moottori-lehti.
Tyyppihyväksynnän edellytyksenä on niin kutsutun yliajokokeen läpäiseminen. Kokeessa varmistetaan, että rengas ei kuluta tietä liikaa isommasta nastamäärästä huolimatta. Tyyppihyväksynnän myöntää Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.
Moottorin syyskuussa julkaistun rengastestin yhteydessä selvisi, että mukana olleista renkaista Winrun Winter-Max S1 WR60:lla ei ollut Suomessa vaadittua tyyppihyväksyntää. Näin ollen rengas ei ole Suomessa tieliikennekelpoinen. Koska vastaavia tapauksia on käynyt ilmi aiemminkin, Moottori päätti selvittää, onko Suomessa laittomia nastarenkaita enemmänkin myynnissä.
Kartoituksessa löytyi Winrunin lisäksi toinenkin rengasmalli, Maxtrek Trek M900 Ice, jolta varmuudella on puuttunut vaadittava tyyppihyväksyntä. Renkaan tukkukauppias, ruotsalainen Amring, on kuitenkin aloittanut tyyppihyväksyntäprosessin yhdessä renkaan valmistajan kanssa Moottorin syyskuisen artikkelin jälkeen. Toistaiseksi hyväksyntää ei kuitenkaan ole.
– Selvityksessämme löysimme markkinoilta kaikkiaan noin 130 nastarengasmallia. Vuosittain Suomessa myydään Autonrengasliiton mukaan noin 1,3 miljoonaa nastarengasta. Moni suomalainen autoilija voi siis tälläkin hetkellä ajaa autolla, jossa on alla laittomat nastarenkaat, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.
– Selvitystyömme aikana kävi ilmi, että tarkkaa tietoa tyyppihyväksynnästä tai sen tarpeellisuudesta oli tiettyjen renkaiden kohdalla mahdotonta saada. Kaiken kaikkiaan rengasala vaikuttaa hyvin villiltä pelikentältä. Tekemiemme haastattelujen perusteella Suomessa on kauppiaita, joita ei renkaiden lainmukaisuus kiinnosta ollenkaan. Toki valtaosa toimii hyvin ja lain mukaan, hän jatkaa.
Rengasmallia, jolta vaadittu tyyppihyväksyntä puuttuu, ei saa tuoda maahan myyntitarkoituksessa, myydä eikä muuten luovuttaa. Sitä ei myöskään saa käyttää liikenteessä eli auto, jossa on tyyppihyväksymättömät renkaat alla, ei ole liikennekelpoinen. Seurauksena voi olla 70 euron liikennevirhemaksu ja katsastuksessa hylkääminen.
– Jos kuluttaja huomaa, että oman ajoneuvon renkaat ovat tyyppihyväksymättömät, hän voi vaatia rengasliikettä vaihtamaan ne laillisiin. Sakko tai ylimääräinen katsastuskulu jää kuitenkin autoilijan itsensä maksettavaksi, Parviainen toteaa.