Tu-214:n ohjaamo. Alex Pereslavtsev Wikimedia Commons GFDL 1.2

Moskovan korporaatio ei pysy koneiden rakentamisen aikatauluissa

Rosteh ylitti jo kolmannen määräajan Tupolev-matkustajakoneista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Venäjän valtionkorporaatio Rosteh ei pysty rakentamaan ja toimittamaan suunniteltua neljää Tupolev Tu-214 -matkustajakonetta kuluvan vuoden loppuun mennessä. Sanomalehti Vedomostin lähteiden mukaan Kazanin lentokonetehdas KAZ saa valmiiksi yhden koneen, jonka kokoonpano alkoi viime vuonna, ja alkaa kasata toista konetta. Tuotannossa olevat koneet ovat tulossa VIP-käyttöön.

Median lähteet kertovat, että tuotannon suurin este on puute osaavasta henkilöstöstä. Viime kesänä KAZin emoyhtiön United Aircraft Corporation UAC:n toimitusjohtaja Konstantin Timofeev myönsi, että KAZ ei pysy Venäjän hallituksen asettaman ohjelman vauhdissa. Vuonna 2023 tuotantolinjalta piti valmistua kolme konetta, mutta sieltä valmistui vain yksi. Vuodeksi 2024 suunnitelma edellytti neljän koneen valmistumista, mutta koneet saatiin vain aivan tuotantoketjun alkupäähän. Timofeevin mukaan prosessin työvoimavaatimusten analysointi osoitti, että koneiden valmistuminen kestää vähintään kaksi vuotta.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

Hän huomautti myös, että teollisen yhteistyön monimutkaisuuden takia 90 prosenttia Tu-214:stä valmistetaan KAZin tehtaalla. Marraskuussa 2024 tehtaan johtaja sai potkut, joiden syyksi ilmoitettiin koneiden toimitusten keskeytyminen.

Tu-214 on Tupolevin 1980-luvun lopulla kehittämä keskimatkan matkustajakone, jossa on 210 matkustajapaikkaa. Rostehin edustajan mukaan Tu-214-koneiden tuotantoa terävöitettiin vuoden 2022 alussa rajoitetun sarjan valmistamiseksi erikoisasiakkaille, mutta ei matkustajaversioiksi lentoyhtiöille, koska niiltä ei ollut saapunut yhtään tilausta. KAZ:in piti myös itse rakentaa joitakin aiemmin maahantuotuja osia.

Valtion ilmailuteollisuuden kehittämisohjelman mukaan vuosina 2024–30 pitäisi valmistua 113 Tu-214-matkustajakonetta: kuluvana vuonna 4, ensi vuonna 7, seuraavana 17 ja sen jälkeen 28 konetta vuodessa. Aiemmin Venäjän teollisuus- ja kauppaministeri Anton Alihanov vakuutti, että kuluvan vuoden toimitukset hoidetaan suunnitelman mukaan. Ensimmäinen varapääministeri Denis Manturov on kuitenkin ilmoittanut, että hallitus saattaa jälleen muokata kehittämisohjelmaa vuoden loppupuolella.

Tu-214:n uudet tuotantotavoitteet sidotaan Vedomostin yhden lähteen mukaan KAZin tehtaan modernisointiin vuosina 2026–27. UAC:n edellisen johtajan Juri Sljusarin mukaan modernisoinnin kustannukset ovat 92 miljardia ruplaa (1,0 miljardia euroa).

AviaPort-tutkimusyhtiön toimitusjohtajan Oleg Panteleevin mukaan olisi epäasiallista olla aloittamatta Tu-214-koneiden sarjatuotantoa. Hänen mukaansa KAZ pystyy maksamaan työntekijöille korkeampaa palkkaa työvoimapulan kompensoimiseksi. Airbusit ja Boeingit ovat kuitenkin pitkällä ajanjaksolla kustannustehokkaampia kuin Tu-214 siitä huolimatta, että niiden lentokelpoisuuden säilyttämisen hinta on kasvanut, mikä selittää yhtiöiden tämänhetkisen kiinnostuksen puutteen vanhaa neuvostokonetyyppiä kohtaan.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS