Venäläinen Suhoi Su-34. LEHTIKUVA / HANDOUT / ILMAVOIMAT

Moskovan taistelukoneiden laivasto kuluu nyt nopeasti

Loppuun kulumisella on merkittävä osa konemenetyksissä, eikä helppoa ratkaisua ole.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Venäjän taistelukonelaivaston käytettävyys sen Ukrainaa vastaan käymässä sodassa laskee koko ajan. Syynä on konemenetysten aiheuttama käyttöpaine jäljellä oleville koneille.

Britannian puolustusministeriön syyskuun 28. päivän tiedustelupäivityksen mukaan (alla) Venäjän ilmavoimat olisi menettänyt 90 taistelukonetta Venäjän hyökkäyksen alkamisen jälkeen. Niihin sisältyy merkittävä määrä kaikkein uudenaikaisimpia Suhoi-hävittäjiä, joiden korvaamisesta on tullut vaikeaa, jos ei peräti mahdotonta.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

Tilanne on sen jälkeen vain pahentunut, kun Venäjän oma ilmatorjunta ampui alas kaksi omaa Su-35S-hävittäjää muutaman päivän sisään. Ensimmäinen tapaus oli heti tiedustelupäivityksen jälkeen lähellä Ukrainan Tokmakia, 20 kilometriä Venäjän etulinjan takana Donetskin alueella. Toinen Su-35S putosi 6. lokakuuta lähellä Ukrainan Mariupolia. Eräs Venäjän sotabloggareista totesi siinä vaiheessa, että ”tällä uljaan ilmatorjuntamme työtahdilla meillä ei pian ole ilmavoimia”.

Nämä kaksi tapausta edustavat joko ongelmia koneiden omatunnuslaitteissa tai ilmatorjuntayksiköiden kyvyssä käsitellä omien koneiden lähettämiä signaaleja. Samaan aikaan Su-35S-hävittäjien omatunnuslaitteiden venäläinen valmistaja TsNII EISU on lopettanut toimintansa konkurssin takia.

Sodan sumu ja muut monimutkaisuutta lisäävät tekijät Ukrainassa kasvattavat oman puolen aiheuttamien tappioiden todennäköisyyttä, mutta Venäjän tapausmäärät ovat omaa luokkaansa. Newsweekin keräämien tietojen mukaan joka viides Venäjän taistelukone- ja -kopteritappio tässä sodassa on aiheutunut joko omien yksiköiden tulesta, ilma-alusten huonosta ylläpidosta tai lentäjien virheistä.

Jokainen tappio lisää jäljellä olevan kaluston käyttöä, jotta samaa tehtävien määrää voidaan pitää yllä, mikä syö koneiden elinkaarta loppuun selvästi nopeammin kuin rauhanajan käyttö. Tarvitaan enemmän huoltoa ja enemmän varaosia, erityisesti elektroniikkaa, jota on vaikea saada lisääntyneen kysynnän ja pakotteiden takia. Koneet seisovat huolloissa pidempään tai niitä aletaan käyttää varaosiksi.

RAND-ajatushautomon raportin mukaan lähes puolet Venäjän ilmavoimien koneista on yhä neuvostoaikaisia, jolloin niiden elinkaari on 2 000 – 3 500 lentotuntia, harvojen uudempienkaan yli 4 500 tuntia. Kun sodan alussa venäläiset lensivät rauhanaikaan verrattuna jopa kuusinkertaisesti ja edelleenkin kaksinkertaisesti, koneet kuluvat nopeasti loppuun.

Laskelmien mukaan Venäjä on menettänyt kuluminen huomioiden todellisuudessa jo 187 konetta ja jatkossakin se menettää 30–60 konetta vuodessa. Se tarkoittaa, että ensi kesään mennessä Venäjän ilmavoimien vahvuus voi olla pudonnut alle 75 prosenttiin sen hyökkäystä edeltäneestä vahvuudesta. Siinä vaiheessa ne saavat vastaansa Ukrainan F-16-hävittäjiä ja yhä enemmän modernia ilmatorjuntaa. Jos sota jatkuu kauan, sillä on todennäköisesti pitkäaikaisia, merkittävästi heikentäviä vaikutuksia Venäjän ilmavoimien taktiseen kykyyn.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS