Sähköautoja latauksessa. LEHTIKUVA/IRENE STACHON

Näin lataat sähköautosi turvallisesti myös talvella

Alkutalven kosteus ja nollan asteen molemmilla puolilla sahaava lämpötila aiheuttavat riskin sähkölaitteille.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Autojen keuloissa roikkuvat lämmitysjohdot ovat tavallinen näky tähän aikaan vuodesta. Lisäksi ovat yleistyneet eri puolille autoa kytketyt latausjohdot.

– Alkutalven vaihtelevat sääolosuhteet voivat aiheuttaa merkittävää vaaraa koneille, sähkölaitteille ja ihmisille, etenkin jos sähkölaitteet eivät sovellu ulkokäyttöön, muistuttaa Matti Orrberg Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry:stä.

– Latausjohdot ovat lämmitysjohtoja turvallisempia, koska autoon kytkettävän pistokkeen liittimiin ei tule sähköä ennen kuin lataustapahtuman kommunikaatio auton ja latausaseman välillä on aloitettu. Laitteiden käyttö edellyttää kuitenkin aina huolellisuutta ja varovaisuutta, Orrberg jatkaa.

Hän antaa kolme vinkkiä talven varalle.

Kaikki sähköjohdot on hyvä pitää irti maasta, lumesta ja räntävellistä. Vaikka erilaiset muovit pitävätkin kosteuden hyvin ulkopuolella, jäätyvä vesi pystyy lohkaisemaan kiveäkin.

Latausjohtojen haasteena on, että suuremman tehon siirrosta lämmennyt kaapeli voi sulattaa lumihankea ja jäätyä kiinni latauksen loputtua. Vahinkoa syntyy viimeistään silloin, kun maahan jäätynyt johto revitään irti pakkasella.

Erilaiset jatkojohtoviritykset ovat yleinen mutta heikko ratkaisu, vaikka viritelmä olisikin suojattu ämpärin alle tai muovipussilla. Ammattilaisia velvoittavissa sähköasennusstandardeissa nämä ovat täysin kiellettyjä latauskäytössä. Pyri välttämään jatkojohtoja väliaikaisessakin sähköajoneuvon latauksessa sekä auton lämmityksessä.

Oman lisäriskinsä talviolosuhteissa muodostavat niin sanotut hitaan latauksen suko-latausjohdot. Nämä kytketään usein normaaliin kotitalouspistorasiaan tai paremmassa tapauksessa ”supersuko”-pistorasiaan, mikä lisää latausprosessin turvallisuutta.

Suko-latausjohdoissa on ikään kuin pieni latausasema, noin litran maitotölkin kokoinen ohjaus- ja suojalaitteet sisältävä yksikkö johdossa noin 0,5–1 metrin etäisyydellä suko-pistokkeesta. Pahimmillaan tämä melko herkkä ja olennainen osa johtoa lojuu räntävellissä, johon sitä ei ole suunniteltu.

Orrberg neuvoo huolehtimaan sähköistykset olosuhteiden mukaiseksi viimeistään nyt.

– Latauksia varten kannattaa järjestää ulkokäyttöön soveltuvat latausasemat tai pistorasiat ja hankkia kannakkeet ja muut avut johtojen tukemiseksi ja ylimääräisten riskien minimoiseksi. Jos ratkaisun turvallisuus mietityttää, avuksi kannattaa ottaa osaava sähköurakoitsija.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)