Nordean verkkopankissa on ollut jatkuvasti häiriöitä tällä viikolla. Häiriöiden vuoksi monet pankin asiakkaat eivät ole päässeet kirjautumaan mobiili- tai verkkopankkiin ja palveluissa on ilmennyt hitautta.
Häiriöt ovat olleet jopa päivittäisiä. Häiriöitä on ilmennyt ainakin maanantaista tiistaihin, keskiviikkona illalla, torstaina ja perjantaina. Tällä viikolla Nordean verkkopankissa on ilmennyt häiriöitä siis jokaisena arkipäivänä.
Monet pankin asiakkaat ovat olleet turhautuneita toistuviin häiriöihin. Sosiaalisessa mediassa monet Nordean asiakkaat ovat ilmaisseet pettymyksensä myös siihen, kuinka heikosti Nordea on tiedottanut jatkuvasti toistuvista häiriöistä. Asiakkaat ihmettelevät myös sitä, kuinka pahoitteluista huolimatta Nordea ei ole saanut verkkopankkiaan toimimaan kunnolla.
Verkkouutiset pyysi Nordealta haastattelua verkkopankin ongelmiin liittyen. Kysymykset liittyivät siihen, mistä jatkuvat häiriöt johtuvat ja miten on mahdollista, että sama häiriö on viime aikoina toistunut jatkuvasti.
Nordean viestintä vastasi kysymyksiin lähettämällä sähköpostivastauksen. Sen sisältö on lähes sama kuin pankin verkkosivuillaan julkaisemassa tiedotteessa. Vastauksen mukaan häiriöiden taustalla ovat viime viikonloppuna tehdyt suunnitellut huoltotyöt, joista oli ilmoitettu etukäteen.
Toiseksi syyksi pankki kertoo viime aikoina havaitut laajat palvelunestohyökkäykset.
– Huoltotöiden ja palvelunestohyökkäysten seurauksena osa digitaalisista palveluistamme on toiminut hetkellisesti hitaammin tai ollut ajoittain pois käytöstä, Nordean viestinnästä vastataan.
Palvelunestohyökkäysten maininta on uutta tietoa häiriöistä. Vielä aiemmin viikolla Nordea kertoi häiriöiden johtuneen huoltotöistä.
Nordea korostaa, että sen tärkein prioriteetti on aina pystyä palvelemaan asiakkaitaan.
– Teemme jatkuvasti töitä palvelujemme vakauttamiseksi ja normaalin toiminnan varmistamiseksi. Asiakkaamme voivat olla varmoja, että heidän varansa ja tietonsa ovat Nordeassa turvassa. Nordean palveluita on turvallista käyttää, pankki vakuuttaa.
Vastauksessaan Nordea pahoittelee syvästi teknisistä ongelmista asiakkailleen aiheutuvaa haittaa.
Nordea jättää vastauksessaan vastaamatta suurimpaan osaan Verkkouutisten kysymyksistä. Pankki ei esimerkiksi vastaa siihen, mitä se aikoo tehdä välttääkseen vastaavien häiriöiden tapahtumisen jatkossa. Pankki ei vastaa myöskään siihen, miten se aikoo korvata asiakkaille häiriöstä mahdollisesti koituneet vahingot.
Viimeaikaisten häiriöiden vuoksi Nordea on kuitenkin avannut sivuilleen erillisen korvauslomakkeen, jonka kautta pankin asiakkaat voivat vaatia pankilta korvauksia. Hakemuksessa asiakasta pyydetään kuvailemaan aiheutunut vahinko.
Ei uusi ongelma
Nordean verkkopankin toistuvat häiriöt eivät koske vain tätä viikkoa, vaan häiriöitä on ilmennyt useita kertoja aiemminkin. Häiriöitä on ollut huomattavasti useammin kuin muilla suurilla suomalaisilla pankeilla. Verkkouutiset on kertonut Nordean verkkopankin toistuvista häiriöistä maaliskuussa 2023 tässä jutussa.
Tietyissä tapauksissa pankki on korvausvelvollinen asiakkaille verkkopankin toimintahäiriöiden takia. Finanssivalvonnan johtava riskiasiantuntija Pasi Korhonen kertoi aiemmin Verkkouutisille, että asiakas voi vaatia pankilta vahingonkorvausta tilanteessa, missä hänelle koituu taloudellista häiriötä verkkopankin toimintahäiriöiden takia.
Tällaisessa tilanteessa asiakkaan tulee pystyä osoittamaan, että vahinko on seurausta pankin toimintahäiriöstä. Finanssivalvonnan mukaan pelkkä verkkopankin tilapäinen toimintahäiriö ei yksistään ole peruste korvausvaatimukselle.
– Asiakkaan tulee esittää pankille taloudelliseen vahinkoon perustuva korvausvaatimus, sillä lainsäädännössä ei ole säädetty pankeille velvollisuutta maksaa asiakkaille palveluiden häiriö- ja katkostilanteissa niin sanottuja vakiokorvauksia, Korhonen kertoi Verkkouutisille vuonna 2023.