Aavikolla New Mexicon osavaltiossa Yhdysvalloissa on paikka, joka toimii monen matkustajalentokoneen viimeinen leposijana. Uusista lentokoneista yhä suurempi osa pyritäänkin nykyään kierrättämään. Asiasta kertoo Economist.
Yleensä lentokoneet siirretään eläkkeelle kauan ennen kuin niiden maksimikäyttöikä tulee täyteen. Syitä on kaksi: matkustajien odotukset ja raha.
Matkustajat ovat oppineet odottamaan uusilta lentokoneilta mukavuuksia. Esimerkiksi Airbus A350- ja Boeing 747 -koneet ovat hiljaisempia ja heiluvat turbulenssissa vähemmän. Vaikka niissä tarjoiltava ruoka ei ole edelleenkään useimpien mieleen, on niiden ilma myös vähemmän kuivaa ja korkeammalle paineistettua.
Etenkin pidemmät matkat ovat siksi uusissa koneissa miellyttävämpiä. Vanhoilla koneilla lentävä yhtiö jää helposti kilpailussa alakynteen.
Lentoyhtiöiden suurin kuluerä on polttoaine. Uudet lentokoneet käyttävät vähemmän polttoainetta, mikä on pitkässä juoksussa yhtiöille edullisempaa. Airbus A350 käyttää neljänneksen vähemmän polttoainetta matkustajaa kohden verrattuna vanhempiin matkustajakoneisiin.
Usein lentokoneiden erilliset osat saattavat olla arvokkaampia erikseen kuin yhdessä. Lentoyhtiölle saattaa olla kannattavinta käyttää yksittäistä konetta varaosien lähteenä.
Esimerkiksi Boeing 747:ssä eli jumbojetissä arvioidaan olevan kuusi miljoonaa erillistä osaa, joista suurta osaa voidaan hyödyntää uudestaan. Osien mukana on kuitenkin tultava kattava kertomus huoltohistoriasta, tai muuten niiden hinta romahtaa.
Mutta miten valtavan matkustajalentokoneen kierrätys käytännössä toimii?
Ensimmäiseksi lentokoneet lennätetään varasto-alueelle. Ne sijaitsevat usein kuivilla alueilla kuten aavikoilla, sillä kosteus on lentokoneiden rakenteille myrkkyä. Sieltä koneet voidaan joko myydä uusille omistajille tai hajottaa osiksi.
Lentokoneen arvokkain osa on moottori. Niistä otettuja osia voidaan hyödyntää muissa lentokoneissa, ja se onkin usein ensimmäinen osa, joka eläkkelle siirretystä koneesta irrotetaan. Myös ohjaamosta voidaan irrottaa kaikkea mittareista näyttöihin ja muihin varaosiin. Joskus koko ohjaamo irrotetaan ja siitä rakennetaan lentäjien koulutuksessa käytettävä simulaattori.
Valtaosa osista päätyy uusiin lentokoneisiin, mutta osa myös muihin tarkoituksiin. Esimerkiksi lentokoneen metallirunkoa peittävä ohut alumiinikerros saatetaan kierrätää avaimenperiksi, joita myydään ilmailusta innostuneille. Bisnesluokan istuimet saattavat taas päätyä yksityishenkilöille tai toisille lentoyhtiöille.
Yhtä lentokoneen osaa haluaa kuitenkin vain harva – turistiluokan istuimia.
Istuimia pidetään koko lentokoneen vähiten kysytyimpänä osana. Ne sisältävät 20–30 erilaista osaa ja niitä on vaikea kierrättää. Käytännössä ne päätyvät usein kaatopaikalle tai silppuriin.
Osalle istuimista on kuitenkin löydetty käyttöä.
Kun lentoyhtiö Southwest uudisti brändäyksensä, sen täytyi päivittää myös verhoilu yhteensä 71 786 istuimessa. Tuloksena oli 635 tonnia kangasta, joka lahjoitettiin erilaisille järjestöille. Järjestöt taas tekivät hukkamateriaalista jalkapalloja, kenkiä ja laukkuja. Emirates Airlines taas on palkkanut 14 räätäliä tekemään vanhoista verhoiluista laukkuja ja lompakkoja, joiden myynnistä saadut tuotot lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.
– Tämä itse asiassa maksaa meille rahaa, kertoo Ahmed Safa, yhtiön insinööriosaston johtaja. Tempun on tarkoitus osoittaa, että yhtiö panostaa kestävyyteen.
Joskus koko lentokone kierrätetään yhtenä osana. Esimerkiksi Tukholmasta löytyy vanhaan jumbojettiin rakennettu hotelli. Isossa-Britanniassa vastaavasta lentokoneesta on tehty juhlatila. Useimmiten lentokoneen metallirunko kuitenkin kierrätetään
Arvioiden mukaan lentokoneiden kaikki osat vaihdetaan sen elinkaaren aikana kahdesta kolmeen kertaan.
Käytännössä käytöstä poistetut lentokoneet saavatkin usein uuden elämän varaosina.