Kun joululahjaa valitaan, mietitään hinnan lisäksi erityisesti lahjan saajaa ja lahjan tarpeellisuutta. Yli puolet S-ryhmän joulututkimukseen vastanneista kertoo kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota lahjaostosten hintaan.
Joululahjahankinnat aloitetaan tutkimuksen mukaan tyypillisimmin 1–1,5 kuukautta ennen joulua. Vastanneista suurin osa (58 %) kertoo ostavansa lahjoja hypermarketeista. Myymälöistä joululahjoja ostaa 91 prosenttia ja verkkokaupoista 63 prosenttia vastaajista.
Tutkimuksen mukaan suomalaiset antavat joululahjaksi edelleen useimmiten tavaroita (46 %), kuten vaatteita, leluja, lauta- ja palapelejä, kirjoja sekä kosmetiikkaa.
Pukinkontin suosikit jakautuvat melko perinteisesti: vaatteet, lelut sekä lauta- ja palapelit korostuvat erityisesti lapsitalouksien, ja kirjat puolestaan yli 75-vuotiaiden lahjasuunnitelmissa.
– Ennustamme, että tänä jouluna monen lapsen toivelistoilta löytyy interaktiivisia leluja, jotka osaavat liikkua ja äännellä itse. Uskomme esimerkiksi Disneyn Lilo & Stitch -elokuvastakin tutun Stitch-pehmolelun olevan yksi tämän vuoden hiteistä. Interaktiivinen pehmo reagoi kosketukseen ja osaa yli sata ääntä sekä toimintoa, sanoo Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen tiedotteessa.
Lisäksi S-ryhmässä povataan Baby born Emma-nuken, Ryhmä Hau -sarjan ajoneuvojen, Sylvanian Families -aloitussetin, isojen pehmoeläinlelujen ja erilaisten Lego-pakkausten suosion jatkumista.
Joulun pehmeissä paketeissa hitiksi ennakoidaan ruudullisia flanellihousuja, sillä niistä on tullut trendi-ilmiö nuorten arkipukeutumisessa. Flanellin lisäksi paketteihin valitaan kestosuosikkeja kuten pyjamia, erilaisia jouluaiheisia paitoja ja neuleita, merinovillaisia kerrastoja, nahkarukkasia sekä sisätossuja.
Lukutoukan paketista löytyy todennäköisimmin Ilkka Remeksen uusin kirja Zeus tai Satu Rämön suositun dekkarisarja Hildurin neljäs osa, Rakel.
Joululahjan valinnassa tärkeimmiksi kriteereiksi koetaan tutkimuksen mukaan lahjansaajan toive, lahjan tarpeellisuus, hinta sekä hyödyllisyys.
Joulun perinteisiä käyttölahjoja ovatkin erilaiset kauneudenhoito- ja hyvinvointituotteet, joiden antamista joululahjaksi suunnittelee tänä vuonna tutkimuksen mukaan entistä useampi vastaajista. Kosmetiikan valmiit lahjasetit ovat tiedotteen mukaan yksi joulun suosituimmista lahjoista vuodesta toiseen.
– Myös meikit kuten ripsivärit ja luomiväripaletit sekä irtoripset ja tekokynnet ovat suosittuja. Kosmetiikkatuotteet ovat lisäksi monen nuoren toivelahjoja, ja niiden suosiossa näkyykin varmasti osaltaan myös nuorten kasvanut kiinnostus ihonhoitoon sekä tuoksuihin, kertoo S-ryhmän marketkosmetiikasta vastaava myyntipäällikkö Rauna Junnila.
Kodin elektroniikka ja pelit pitävät joulukaupassa myös pintansa vuosi toisensa jälkeen. Tänä jouluna lahjasuosikeiksi odotetaan JBL Bluetooth -kaiuttimia ja -vastamelukuulokkeita, Playstation 5 -pelikonsolia sekä erilaisia Playstation 5- ja Nintendo Switch -konsolipelejä.
Mobiililaitteiden hankinta korostuu kyselyn mukaan erityisesti lapsitalouksien lahjasuunnitelmissa, ja moni etsii tavaralahjoja myös käytettyinä.