2. tammikuuta Japanin Hanedan lentokentällä Tokiossa tapahtui onnettomuus. Japan Airlinesin matkustajakone törmäsi rannikkovartioston koneeseen laskeutuessaan kiitoradalle, jonne oli päästetty toinen lentokone.
Japanin kansallistelevisiossa julkaistulta videolta näkee, miten rannikkovartioston kone oli kiitoradalla noin 40 sekunnin ajan.
Viranomaiset ovat arvioineet kyseessä olleen ihmisen tekemä erehdys, kertoo The Wall Street Journal.
17 matkustajakoneen matkustajaa loukkaantui. Kukaan heistä ei saanut vakavia vammoja. Matkustajakone syttyi onnettomuudessa tuleen. Koneen sisällä oli 367 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä.
Rannikkovartioston koneessa oli onnettomuuden aikana kuusi ihmistä, joista viisi menehtyi.
Syitä onnettomuudelle pohditaan edelleen. Yhden teorian mukaan rannikkovartioston koneen kapteeni, 39-vuotias Genki Miyamoto, olisi ymmärtänyt lennonjohdon antamat ohjeet väärin. Myös lennonjohtotornissa huomaamatta jääneet varoitusvalot ovat aiheuttaneet keskustelua. Henkilökunta on vedonnut työvoimapulaan ja uupumukseen.
Japanin liikenneministeriön mukaan lennonjohdon henkilökunta usein laiminlyö varoitusvaloja, jotka ilmestyvät 24-tuumaiselle näytölle. Usein kyseessä ajatellaan olevan virhe tai väärä hälytys, jolloin henkilökunta ei ryhdy toimenpiteisiin.
Liikenneministeriö ei usko työvoimapulaan, mutta on valmis harkitsemaan työntekijöiden määrän kasvattamista, mikäli asiantuntijat sitä suosittelevat.
BBC:n haastattelema Itä-Aasian sotastrategian professori Alessio Patalano huomautti, että maanjäristyksien aikaan sotilaalliset ja ensiapuhenkilöstön lennot jakavat japanilaiset kiitotiet kaupallisten lentojen kanssa.
– Japanilaisilla kiitoteillä sotilas- ja ensiapulennot priorisoidaan vain äärimmäisissä olosuhteissa. Muutoin heidän on jaettava kiitotiet siviilikoneiden kanssa, Patalano kertoo.