Nordea ei yltänyt tavoitteisiinsa

Pankki aikoo parantaa asiakaspalveluaan, kasvattaa liiketoimintaansa ja pyrkiä rakenteelliseen kustannustehokkuuteen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Pankkikonserni Nordean viime vuoden tulos ei konsernijohtaja Casper von Koskullin mukaan vastaa tavoitetta. Tuottokehitykseen kohdistui haasteita, jotka johtuivat muun muassa marginaalipaineista henkilöasiakkaiden luotoissa ja volyymien vaisusta kasvusta. Lisäksi markkinatilanne oli haastava loka-joulukuussa.

Peruspankkitoiminnan tuottoa kuvaava rahoituskate laski viime vuonna edellisvuodesta seitsemän prosenttia 4,32 miljardiin euroon. Luottotappioiden vähentymisen ansiosta liikevoitto väheni kuitenkin vain yhden prosentin 3,95 miljardiin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

– Vuonna 2019 painopisteemme ovat selvät. Meillä on nyt hyvät mahdollisuudet parantaa asiakaspalveluamme ja kasvattaa liiketoimintaamme samalla kun pyrimme edelleen rakenteelliseen kustannustehokkuuteen. Nyt toteutus ratkaisee, von Koskull kertoo tilinpäätöstiedotteessa.

Liiketoimintaa pyritään kasvattamaan kaikkialla Nordeassa. Jokaisella liiketoiminta-alueella on pankin mukaan käynnistetty useita hankkeita, joilla luodaan arvoa asiakkaille ja kasvatetaan tuottoja.

Rakenteellinen kustannustehokkuus perustuu Norden mukaan ennen kaikkea automaation ja robotiikan lisäämiseen, Puolan ja Viron toimintojen kasvattamiseen sekä suurtietokoneidemme toiminnan ulkoistamiseen IBM:lle.

Pankki kertoo myös yksinkertaistavansa toimintaansa tekemällä tuotteista ja palveluista entistä yhtenäisempiä. Lisäksi pyritään hyödyntämään mittakaavaetuja yhdistämällä konsernin yhteisiä yksikköjä, kuten kansainvälisiä toimintoja ja palveluja.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS