Nordean asiakkaita riivaavat, aamulla alkaneet verkkopankkiongelmat jatkuivat tiistaina iltapäivällä. Edellisen kerran sunnuntaina ilmenneet ongelmat alkoivat uudelleen tiistaina aamukymmenen tienoilla. Verkkopankin käyttäjät eivät nähneet omia tilejään, ja sijoituksia koskeva sivu sai yläbanneri-ilmoituksen Savings_Error_TOIVO_N123456.
Nordean mukaan tiistaisessa häiriössä ei ole kyse pankkia pitkin syksyä häirinneistä palvelunestohyökkäyksistä.
– Häiriötilanne johtuu aamuyöllä toteutetusta teknisestä päivityksestä ja korjaustoimenpiteet ovat käynnissä, Nordean viestinnästä kerrotaan Verkkouutisille sähköpostitse.
Sitä, miten tiistain öinen hyvää tarkoittava tekninen päivitys on voinut johtaa siihen, että verkkopankkipalvelut lakkaavat osalta asiakkaista toimimasta, ei Nordea selittänyt.
Nordea on aiemminkin kertonut sitä syksyn mittaan häirinneiden ongelmien johtuneen milloin erilaisista päivityksistä, milloin palvelunestohyökkäyksistä ja välillä niiden yhteisvaikutuksista. Syyskuussa Nordea myönsi viivytelleensä tahallaan kertomasta asiakkailleen mistä oli kyse, kun huoltotöiden kanssa samaan aikaan osuneet palvelunestohyökkäykset haittasivat verkkopankkiin kirjautumista yli viikon ajan.
– Siinä joutuu vähän taktisesti arvioimaan tilannetta, että mikä on parasta tapa toimia ja milloin asiasta pystyy kertomaan, sanoi Nordean henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Jani Eloranta Iltalehdelle. Elorannan mielestä häiriön todellisen syyn kertominen pörssiyhtiön asiakasviestinnässä olisi siis voinut yllyttää palvelunestohyökkäyksien tekijää tai tekijöitä.
Lue myös: Nordealla taas laaja häiriö: ”Savings_Error_Toivo”