Nordea kadotti asiakkaiden säästöt ja sijoitukset näkyvistä. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Nordean käyttäjä ei voi edes tunnistautua – ”tässä on kyse jo huoltovarmuudesta”

Pankin asiakkaat eivät pääse tunnistautumista vaativiin palveluihin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tietoturva-asiantuntijan ja tietokirjailijan Petteri Järvisen mukaan Nordean verkkopankin ongelmat eivät ole enää vain Nordean asia.

– Tässä on kyse jo Suomen huoltovarmuudesta, kannanotto ja rauhoittelu viranomaisilta olisi tarpeen, Järvinen kirjoittaa viestipalvelu X:ssä.

Hän on jakanut kuvakaappauksen Nordean verkkopankista tiistailta. Kuvakaappauksessa näkyy näkymä, jonka mukaan asiakkaalla ei ole verkkopankissa ollenkaan tilejä. Samanlainen häiriö on ilmennyt tiistaina useilla pankin asiakkailla.

– Aiemmin Nordean häiriöt näkyneet vain palvelun hitautena, Järvinen huomauttaa.

Myöhemmin verkkopankki näytti Järviselle osan hänen tileistään. Niiden saldot olivat kuitenkin normaalia pienemmät.

– Omatkin rahat aika vähissä… Palvelu toimii nopeasti, mutta tilit hukassa. Tämä ei näytä palvelunestohyökkäykseltä.

Nordea on viime viikkojen aikana kärsinyt jatkuvista palveluhäiriöistä. Ensin pankki selitti niiden johtuvan palveluihin tehdyistä huoltotöistä. Myöhemmin Nordea tiedotti, että ongelmia aiheuttavat myös pankin palveluihin kohdistuvat palvelunestohyökkäykset.

Verkkopankkiin kirjautumisen lisäksi Nordean asiakkailla on ollut ongelmia tunnistautumisessa.

– Maksamista ehtii muutaman tunnin odotella, mutta myöskään pankkitunnuksilla kirjautuminen ei toimi. Vero- ja Omakanta-palvelut eivät mene Nordean tunnuksilla todennusta pidemmälle, Järvinen huomauttaa.

Järvisen mukaan olisi hyvä, jos Nordean ongelmista tiedotettaisiin esimerkiksi Suomi.fi-sivustolla.

– Nyt moni ihmettelee, onko valesivulla, kun ei pääse Kelaan, Veroon tai Omakantaan.

Suomi.fi -palvelun X-tililtä vastataan Järviselle, että tällainen palvelu on jo käytössä.

– Suomi.fissä asiasta on tiedote tunnistautumisen yhteydessä. Kun siis klikkaa sivulla ”Tunnistaudu”, niin avautuvalla sivulla on häiriöbanneri asiasta, tililtä vastataan.

LUE MYÖS:
Näin Nordea selittää verkkopankin häiriöitä: Esillä uusi syy
Pankkeihin jatkuvasti verkkoiskuja – yhtiöt kommentoivat niukasti
Nordean tiedot vuotivat ulkopuolisille – asiakkaat voivat vaatia korvauksia

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)