Niissä rikolliset esiintyvät luotettavina toimijoina, muun muassa Nesteen ja Postin nimissä on lähetetty huijausviestejä, kertoo Traficomin Kyberturvallisuuskeskus.
Viestit voivat näyttää aidolta ja liittyä esimerkiksi laskuihin, toimituksiin tai etuihin, mutta niiden taustalla on tarkoitus saada vastaanottaja klikkaamaan vaarallista linkkiä ja syöttämään tietojaan rikollisten hallussa olevalle sivustolle.
– Käytännössä kaikki aiheet, joista muutenkin saamme viestejä, kuten viranomaisasiointi tai pankkiasiat, ovat rikollisten suosimia huijausteemoja. Rikolliset hyödyntävät tuttuja aiheita ja luotettavia nimiä saadakseen viestin tuntumaan aidolta, sanoo Samuli Könenen Traficomista.
– Onneksi jokainen voi oppia tunnistamaan huijauksia ja suojautumaan niiltä. Verkossa on aina syytä olla valppaana, hän jatkaa.
Tietoturvaosaaminen on kaikille välttämätön kansalaistaito. Huijarit pyrkivät herättämään tunteita – kuten kiirettä tai läheisyydenkaipuuta – saadakseen sinut luovuttamaan arkaluontoisia tietoja, kuten salasanoja, maksukorttitietoja tai pankkitunnuksia. Näillä rikolliset tavoittelevat taloudellista hyötyä.
Tutustu vinkkeihin: nytvalppaana.fi/fi/nyt-valppaana-verkossa
Sivulta saat käytännön ohjeet huijausten välttämiseen, toimintaohjeet huijatuksi joutuneelle ja vinkkejä laitteiden tietoturvan parantamiseen.