Euroopassa on toteutettu viime aikoina useita strategiseen infrastruktuuriin kohdistuneita sabotaasitekoja, joiden epäillään olleen yhteydessä Venäjän tiedustelutoimintaan ja hybridisodankäyntiin.
Reagointi on ollut haastavaa, koska vahingontekojen todisteet harvoin riittävät syyllisen tai edes tahallisuuden osoittamiseen. Kohteena ovat olleet tietoliikenneyhteydet, vedenalaiset maakaasuputket ja rautatiet. Tekijöiksi on epäilty kalastusalusten kaltaisia toimijoita, joilla ei ole suoraa yhteyttä Venäjän hallintoon.
Wall Street Journal -lehti nostaa esimerkkinä Suomen ja Viron yhdistävän Balticconnector-kaasuputken vaurioitumisen lokakuussa 2023. Se avattiin jälleen käyttöön huhtikuun lopulla 2024 puoli vuotta kestäneiden korjaustöiden jälkeen.
Suomen viranomaiset epäilivät tapauksesta Kiinaan rekisteröityä Newnew Polar Bear -rahtialusta, johon ilmeisesti vaihdettiin venäläinen miehistö Kaliningradissa ennen saapumista Suomenlahdelle. Suomesta otettiin yhteyttä Norjaan, jonka viranomaiset harkitsivat aluksen kiinniottoa ja tarkastusta paikallisessa satamassa.
Todisteita ei kuitenkaan ollut riittävästi. Rahtialus jatkoi lopulta matkaansa Koillisväylää pitkin venäläisen jäänmurtajan avustamana takaisin Kiinaan.
– Vain viikkoa tai kahta myöhemmin meillä olisi ollut riittävästi näyttöä aluksen pysäyttämiseen ja etsimiseen. Mutta silloin oli jo liian myöhäistä, norjalainen viranomaislähde sanoo WSJ:lle.
Osa Euroopan maista ei ole halunnut syyttää Kremliä sabotaasista eskalaation pelosta. Toimintaa ei välttämättä voisi lukea sotatoimiksi, koska niihin käytetään siviilialuksia, joiden miehistöt vakuuttavat syyttömyyttään ja suostuvat yhteistyöhön viranomaisten kanssa.
Vastatoimena kriittisen infrastruktuurin valvontaa on lisätty. Rautateiden ja merellä sijaitsevien kohteiden lähettyville on asennettu lisää kameroita ja muita sensoreita.
Venäjän väitetään lisäksi houkutelleen sabotaasiin mukaan paikallisia asukkaita sosiaalisen median kautta. Palkkioiden toivossa tihutöitä tehneet eivät ole välttämättä tienneet, että he toimivat Kremlin työkaluina.
Saksassa epäillään Venäjän suunnitelleen sabotaasi-iskun, joka lamautti hetkellisesti maan pohjoisosan koko rautatieliikenteen lokakuussa 2022. Rautateiden viestintäverkko ja varajärjestelmä kaatuivat lähes samanaikaisesti, mikä edellytti kahden tietoliikennekaapin katkaisua eri puolilla maata.
– Se haisee ja näyttää Venäjän toiminnalta, korkea-arvoinen tutkintaviranomainen toteaa.