Tappiollisten maakuntalentojen tukeminen ei ole Palvelualojen työnantajan Paltan mukaan järkevää liikennepolitiikkaa.
Työnantajajärjestön mukaan Petteri Orpon (kok.) hallituksen tulisi linjata kehysriihessä, että Suomen sisäistä lentoliikennettä kehitetään jatkossa markkinaehtoisesti toimivaksi.
Orpon hallitus päätti vuoden 2023 budjettiriihessä, että valtio jatkaa Helsingin ja viiden maakuntakentän välistä lentoliikennettä valtion ostoliikenteenä. Valtio on tukenut koronapandemiasta lähtien reittilentoja Kemi-Tornion, Kokkola-Pietarsaaren, Kajaanin, Jyväskylän ja Joensuun lentoasemille.
Näille kentille suuntautuvaa liikennettä valtio ostaa ajalle 29.4.2024-28.3.2026 kilpailutuksen voittaneelta Finnairilta noin 36 miljoonalla eurolla.
Paltan liikenne- ja logistiikkajohtaja Petri Laitisen mukaan tappiollisten lentoasemien ylläpito maksaa lisäksi Finavialle yhteensä noin 20 miljoonaa euroa vuodessa.
– Pelkästään kahden vuoden aikana valtion varoja käytetään yhteensä 76 miljoonaa euroa tappiollisten ja käyttöasteiltaan matalien maakuntalentojen ylläpitoon, Laitinen sanoo tiedotteessa.
– Mikäli ostoliikennettä päätetään jatkaa edelleen, tulisi valtion osallistua ei markkinaehtoisten lentoreittien osalta myös kyseisten lentoasemien rahoituksen tukemiseen ja tappioiden kattamiseen, jotta hallitus ei päätöksellään heikennä markkinaehtoisesti toimivien lentokenttien kehittämistarpeita, hän sanoo.
Lentoliikenteen, kuin myös meri- ja tieliikenteen osalta Suomen hallituksen tulee Laitisen mukaan valmistella menettelyt liikenteen päästökauppatulojen kohdentamiseksi ilmastokustannusten alentamiseen, kilpailukyvyn parantamiseen ja vihreän siirtymän edistämiseen.
– Esimerkiksi lentoliikenteen osalta EU:n ilmastotoimet aiheuttavat yrityksille ja kuluttajille vuodesta 2026 lukien jo noin 100 miljoonan euron lisäkustannukset, mikä on iso haaste Suomen lentoliikenteen kilpailukyvylle globaalissa kilpailussa.