Luokkahuone. LEHTIKUVA / JUSSI NUKARI

Opettaja AL:lle: Tämän vuoksi Pisa-tulokset romahtivat

Oppilaiden osaamisen taso on eriytynyt voimakkaasti.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kansainvälisessä Pisa-tutkimuksessa Suomi oli pitkään maailman kärkikastissa. Vuoden 2006 matematiikan huipputuloksesta, 548 pisteestä, ollaan nyt kuitenkin tiputtu 484 pisteeseen. Pudotus on suurempi kuin missään muussa maassa.

Tuula Havonen, matematiikan ja luonnontieteiden opettaja Ylöjärven Soppeenmäen yhtenäiskoulusta, uskoo tietävänsä, mikä laskun taustalla piilee. Havonen kommentoi asiaa Aamulehdelle.

Osaamisen eriytyminen näkyy Havosen mukaan oppimistuloksissa entistä selvemmin.

– Oma käsitykseni on, että eriytyminen tapahtuu nykyään jo hyvin varhaisessa vaiheessa, jopa ennen kouluikää eli jo silloin, kun lapsi tulee ensimmäisen kerran ryhmään, Havonen sanoo.

Ennen suurin osa oppilaista oli keskitasoa, mutta nyt osa oppilaista pärjää erinomaisesti, kun taas toisessa ääripäässä on oppilaita, joilla on merkittäviä puutteita perustaidoissa.

Havosen mielestä oppimistulosten heikkenemiseen vaikuttaa myös nykyinen käytäntö, jossa oppilaita ei jätetä luokalle.

– Oppilas pitäisi voida jättää luokalle silloin, kun hänen tietonsa ja taitonsa eivät riitä siirtymään seuraavalle vuosiluokalle. Se on oppilaan etu, ei häpeä eikä rangaistus.

Havonen katsoo, että perheiden rakenteen ja arjen muutokset ovat vaikuttaneet merkittävästi lasten oppimiseen. Digitaaliset laitteet ovat muuttaneet perheiden dynamiikkaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)