Pohjois-Karjalan maakuntahallituksen mielestä Traficomin teettämä selvitys kiskobussiliikenteen vaihtoehdoista on hengeltään sellainen, että osa Suomesta halutaan palauttaa takaisin 1800-luvulle.
Maakuntahallitus sanoo, ettei se hyväksy näköalatonta supistamista edes suunnitelmissa.
– Raideliikenteen kehittäminen pitää koko maan elinvoimaisena, kilpailukykyisenä ja myös turvallisempana.
Selvityksessä tulee korostetusti esille kiskobussiliikenteen korvaaminen linja-autoilla.
– Se on kestämätön ajatus, sillä kiskobusseilla on valtava merkitys Väli-Suomen henkilöliikenteelle osuuksilla Tampere–Keuruu–Jyväskylä, Seinäjoki–Ähtäri–Jyväskylä, Iisalmi–Ylivieska, Parikkala–Savonlinna, Joensuu–Nurmes ja Pieksämäki–Joensuu, maakuntahallitus sanoo tiedotteessa.
Näistä osuuksista sähköistettyjä ovat vasta Tampereen ja Oriveden sekä Ylivieskan ja Iisalmen välit eli ilmastokestävät ratkaisut ovat edenneet hitaasti.
– Kiskobussiselvityksessä ratojen sähköistämistä pidetään kuitenkin kalliina vaihtoehtona. Laskelmissa ei oteta huomioon, että sähköistäminen ei palvele pelkästään henkilöliikennettä, vaan merkittävin etu saataisiin tavaraliikenteelle ja vientiteollisuudelle. Sujuvat yhteydet ovat yrityksille elinehto ja vihreä logistiikka yhä tärkeämpi kilpailutekijä, joten valtion ratkaisut ovat merkittävässä roolissa, Pohjois-Karjalan maakuntahallitus toteaa.
Maakuntahallituksen mielestä Suomen pitää käynnistää raideliikenteen sähköistämisohjelma, joka sisältää rataverkon sähköistämisen sekä kaluston hankintasuunnitelman aikatauluineen. Samalla akkujunaliikenteen mahdollisuuksista tarvitaan perusteellisempi selvitys.
Maakuntahallitus huomauttaa, että Pohjois-Karjalassa kiskobussiyhteydet ovat tärkeitä myös matkailulle.
– Nurmeksessa ja Lieksassa on investoitu paljon matkailukohteisiin, joihin pitää päästä myös junalla. Maakunnalle tärkeä yhteys länteen kulkee Joensuusta Pieksämäelle. Poikittaisyhteys on erittäin tärkeä muun muassa opiskelijoille. Joensuu–Nurmes-osuuden sähköistämisen kustannusarvio on 71 miljoonaa euroa ja Joensuu–Pieksämäki-osuuden 81 miljoonaa.