Viimeaikaiset poliittiset päätökset heikentävät Helsingin seudun kauppakamarin johtajan Tatu Rauhamäen mielestä ydinkeskustan saavutettavuutta dramaattisesti.
Hän viittaa yleiskaavan kaupunkibulevardeihin, Hämeentien sulkemiseen läpiajoliikenteeltä, Laajasalon raitiotieyhteyden aiheuttamiin muutoksiin Kaivokadulle, mahdolliseen kävelykeskustan laajentamiseen ja ehdotukseen nopeusrajoitusten alentamisesta.
Kauppakamarin mukaan sujuvan ajoneuvoliikenteen edellytyksiä on nakerrettu yksittäisillä päätöksillä ilman, että samalla olisi selvitetty perusteellisesti niiden kokonaisvaikutusta keskustan saavutettavuuteen, vetovoimaan ja vaikutuksiin, kuten esimerkiksi ostokäyttäytymiseen.
– Tämän seurauksena erityisesti keskustassa autoliikenne on vähentynyt tuntuvasti. Ei olekaan ihme, kaupan toimijat ja kiinteistönomistajat ovat huolissaan keskustan vetovoimasta, Rauhamäki kertoo.
Kauppakamarin mielestä seudun liikennettä pitäisikin suunnitella kokonaisuutena.
– On tärkeää, ettei eri liikkumismuotoja asetetta vastakkain, vaan niitä kehitettäisiin seudun kaupunkien sekä valtion toimesta tasapuolisesti unohtamatta henkilöautoliikenteen merkitystä, Rauhamäki muistuttaa.
Helsingin keskustaan suuntautuva autoliikenne on kauppakkamarin tuoreen toimialakatsauksen mukaan vähentynyt tuntuvasti, mutta junalla, metrolla ja pyörällä keskustaan matkustavien määrä on kasvanut.
Henkilöautojen ja muiden kevyiden ajoneuvojen määrä on katsauksen mukaan seudun pääteillä kasvanut tällä vuosikymmenellä keskimäärin 1,6 prosenttia vuodessa.
Vuosina 2000 – 2016 Helsingin rajalla ajoneuvojen määrä kasvoi 12 prosenttia, mutta kantakaupungin rajalla määrä vähentyi 8 prosenttia ja Helsingin niemen rajalla 18 prosenttia.