Suhoi Superjet 100 Italian yllä. Katsuhiko Tokunaga/SuperJet International Wiki Commons CC BY-SA 2.0

Palamaan syttyneen Venäjän matkustajakoneen operaattorilla kosolti turvarikkomuksia

Joukossa on kirjaamattomia tapauksia, puuttuvia tarkastuksia ja ennätysnopeita huoltoja.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Venäläisellä Azimuth Airlinesilla, jonka Suhoi Superjet 100 syttyi tuleen Turkin Antalyassa marraskuussa, on havaittu tarkastuksessa yli 20 lentoturvallisuusrikkomusta.

Liikenteen valvontavirasto Rostransnadzorin ja ilmaliikennevirasto Rosaviatsian tarkastuksessa paljastui, että operaattori oli salannut kovia laskeutumisia ja jatkanut koneiden käyttöä ilman välttämättömiä tarkastuksia ja huoltoja.

Kovat laskut ovat äärimmäisen vaarallisia Superjetille koneen suunnitteluvirheen takia, jossa laskutelineen tukivarsi voi puhkaista polttoainesäiliön. Tästä on syntynyt jo ainakin kaksi merkittävää konepaloa. Vakavin onnettomuus tapahtui 5. toukokuuta 2019 Moskova-Šeremetjevon lentokentällä, jolloin 41 henkilöä sai surmansa. Antalyassa selvittiin säikähdyksellä Turkin pelastusviranomaisten nopeiden ja koordinoitujen toimien ansiosta.

Suunnitteluvirhettä ei korjata, ja operaattori salaa tapauksia. Viranomaiset havaitsivat, että Azimuthin koneilla kolmea epäiltyä kovaa laskeutumista ei ollut kirjattu. Lisäksi ainakin kuusi kertaa oli laskeuduttu ylinopeudella ja yli 2 G:n voimalla. Kuluvan vuoden tammi-marraskuussa 12 prosenttia laskeutumisista on raportin mukaan ollut pomppulaskuja.

”Yli 19 tapauksessa” lentomiehistö on laskeutunut sallittua suuremmalla vajoamisnopeudella laskun loppuosalla. Ohjaajat eivät ole tehneet uutta laskukierrosta, vaikka liian suuren vajoamisnopeuden hälytin on lauennut, kertoo raportti. Tarkastajat löysivät yhden tapauksen, jossa kone merkittävän kovan laskeutumisen jälkeen teki vielä viisi lentoa ilman tarkastuksia. Kahden muun koneen monista rakenteista löytyi yli 10 vikaa.

Tarkastus paljasti lisäksi, että Azimuth rikkoi järjestelmällisesti laadunvarmistusjärjestelmää, suhtautui välinpitämättömästi operointidokumentaation vaatimuksiin eikä valvonut tehtyjen huoltojen valmistumisia tai laatua eikä kirjannut tehtyjä toimenpiteitä. Yhtiön koko 19 koneen laivastosta yhdenkään koneen tuulilasin kiinnityksiä ei ollut tarkastettu kertaakaan. Myös koneiden huollot on tehty ennätysajassa, esimerkiksi päälaskutelineiden hydrauliikat oli huollettu 6,5 minuutissa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)