Tarjoilija työssään Helsingissä. LEHTIKUVA/RONI REKOMAA

Palvelualan voittoasteet historiallisen alhaiset

Palvelualan yritysten voittomarginaalit ovat kutistuneet vuodesta 2020 lähtien.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Palvelualojen työnantajat Paltan suhdannekatsauksen mukaan voittoaste eli voittojen osuus arvonlisästä on pudonnut kaikkien aikojen pohjalukemiin. Se on alempi kuin 1990-luvun laman aikana.

Paltan pääekonomisti Martti Pykärin mukaan voittoasteiden heikentyminen alkoi pandemian myötä, kun yritysten työvoima- ja muut kustannukset ovat nousseet myyntihintoja nopeammin. Tämän seurauksena voitot ovat laskeneet.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Kysyntä on ollut vaisua eivätkä yritykset ole kyenneet siirtämään kohonneita kustannuksia hintoihin. Pykäri sanoo, että viime vuoden syyskuussa voimaan astuneet arvonlisäveron korotukset osuivat huonoimpaan mahdolliseen aikaan.

– Yksikkötyökustannukset kasvoivat vuoteen 2020 asti samaa tahtia tuotannon hinnan kanssa, jolloin voittoaste pysyi ennallaan.Vuonna 2020 yksikkötyökustannukset lähtivät kasvuun, mutta tuottavuus ei kehittynyt palkkojen tahdissa. Vaikka tuotanto lähti laskuun, työvoimapulasta kärsineet yritykset pitivät kiinni henkilöstöstä, mikä osaltaan kasvatti yksikkötyökustannuksia, kuvailee Pykäri.

Palvelualojen yritysten heikentyneestä taloudellisesta tilanteesta kertovat matalien voittoasteiden lisäksi myös kasvaneet konkurssimäärät.

Kannattavuuden lasku heikentää yritysten työllistämisedellytyksiä ja uhkaa investointeja juuri kun panostuksia palvelualojen tuottavuuteen kipeästi kaivattaisiin.

– Yritysten heikentyneellä kannattavuudella on haitallisia heijastusvaikutuksia. Menestyvät yritykset investoivat ja työllistävät, mikä luo talouskasvua ja kerryttää verotuloja. Heikentynyt kannattavuus voi johtaa investointien vähenemiseen tai lykkäämiseen, mikä hidastaa tuottavuuden kasvua. Lisäksi ohuemmat taloudelliset puskurit lisäävät henkilöstövähennysten todennäköisyyttä matalasuhdanteissa, sanoo Pykäri.

Palvelualoilla heikkoa kasvua – nähtäväksi jää nitistävätkö USA:n tullit siitä osan

Pykäri huomauttaa, että palveluliiketoiminta on toistaiseksi pysynyt pääosin tullikeskustelun ulkopuolella, mahdollisesti johtuen siitä, että Yhdysvalloilla on merkittävä palvelutaseen ylijäämä esimerkiksi EU:n kanssa.

Yleisesti tavarakaupalle asetetut tullit nostavat tavaroiden hintoja suhteessa palveluihin, mikä johtaa muutoksiin kulutuksessa ja mahdollisesti lisää palveluiden kysyntää. Välillisesti tullit vaikuttavat palvelualoista erityisesti logistiikkaan. Kansainvälisten kuljetusketjujen häiriöt voivat aiheuttaa viiveitä ja nostaa rahtihintoja, mikä heijastuu helposti myös Suomeen.

– Epävarmuus vaikeuttaa taloudellista päätöksentekoa ja johtaa helposti investointien ja ostopäätösten lykkäämiseen. Voimaan tullessaan tullien reaalitaloudellinen vaikutus alkaa historian perusteella näkyä muutaman vuosineljänneksen viiveellä. Nykytilanne on kuitenkin poikkeuksellinen. Joka tapauksessa kuluva vuosi saatetaan siis hyvinkin mennä vielä epävarmuuden varjostamaa kituliasta kasvua, kertoo Pykäri.

Yksityisten palvelualojen liikevaihdon volyymilla mitattu tuotanto kasvoi viime vuonna vaatimattomat 0,7 prosenttia. Paltan ennusten mukaan alojen yhteenlaskettu tuotanto kasvaa tänä vuonna 2,2 prosenttia ja ensi vuonna kasvua tulee jo yli kolme prosenttia.

– Kasvua tukee ostovoiman vahvistuminen, mutta kuluttajien luottamus on heikko ja kukkaronnyörit tiukalla, Pykäri toteaa.

Ennusteen mukaan alojen työllisyys kasvaa vuositasolla vain 0,7 prosenttia. Kasvun eväät ovat kasassa vasta vuoden jälkipuoliskolla. Ensi vuonna työvoiman kysyntä voimistuu jo reippaammin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS