Huijausviesti matkapuhelimen näytöllä Kirkkonummella 27. kesäkuuta 2022. Sosiaalisessa mediassa ja tekstiviestitse kiersi tuolloin S-pankin nimissä tehtyjä huijausyrityksiä. LEHTIKUVA/RITVA SILTALAHTI

Pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan tullut 10000 yhteydenottoa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa.

Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä.

Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.

Huijaukset korostuivat pankkiasioissa

Pankkiasioihin liittyvät yhteydenotot kasvoivat edellisvuodesta 23 prosenttia, ja erityisesti erilaiset huijaukset korostuivat. Huijausasioiden määrä kaksinkertaistui ja niitä oli noin tuhat.

Monet huijauksen uhriksi joutuneet asiakkaat halusivat selvittää, oliko heidän kannettava itse aiheutuneet taloudelliset vahingot vai oliko pankilla jokin vastuu näissä tilanteissa.

Yleisimpiä FINEn käsittelyyn tulleista huijausasioista olivat tapaukset, jotka tapahtuivat verkkokaupan myyntialustojen, esimerkiksi Tori.fi:n, Facebook Marketplacen tai Vinted-palvelun kautta.

Toistuvia olivat myös tapaukset, joissa pankin nimissä pyydettiin asiakasta siirtämään varoja niin sanotulle turvatilille tai perumaan rikollisten asiakkaan nimissä hakemia luottoja.

Moni huijaus alkoi, kun uhri päätyi hakukoneen kautta aidolta verkkopankilta tai viranomaisen verkkosivulta näyttävälle valesivustolla, esimerkiksi OmaKanta-valesivuille, johon kirjautumisen yhteydessä asiakas tuli hyväksyneeksi maksuja tai syöttäneeksi valesivuille pankin tunnistussovelluksen käyttöönoton edellyttämät pankkitunnus- ja aktivointikooditiedot.

Lisäksi ilmeni tilanteita, joissa asiakas oli antanut tietokoneelleen etähallintaoikeuden huijarille.

Neuvontatapausten lisäksi huijauksiin ja pankkiasioihin liittyviä riitatapauksia päättyi 51 kappaletta. Näissä annettiin kirjalliset ratkaisusuositukset asiakkaan ja palveluntarjoajan välisiin erimielisyyksiin.

FINEn toimitusjohtaja Anu Koskenvuo toteaa, että riitatapauksissa ilmenee usein täysin uudenlaisia tilanteita, joista ei ole vielä vakiintunutta oikeuskäytäntöä.

– Käsitykset siitä, miten vastuu jakautuu huijaustilanteissa, tulevat usein asiakkaille yllätyksenä. Pankkilautakunnan linjaukset tuovat apua ja selkeyttä erityisesti vastuukysymyksiin. On tärkeää, että oikeuskäytäntöä kehitetään, jotta tietoa voidaan jakaa ja alan käytäntöjä selkeytettyä edelleen, hän sanoo.

Huijauksiin liittyvistä tapauksista vain harvat ovat edenneet tuomioistuinkäsittelyyn. Näistä riita-asioista kahdessa on annettu hovioikeusratkaisut, joiden lopputulos oli sama kuin Pankkilautakunnassa. On todennäköistä, että mainitut tapaukset etenevät korkeimman oikeuden arvioitaviksi.

Vakuutusasioissa kysytään eniten korvattavuudesta

Vakuutusasioissa eniten yhteydenottoja tuli koti-, kasko- ja yksityistapaturmavakuutuksista.

Tyypillisiä kysymyksiä olivat muun muassa vahinkojen korvattavuus ja korvauksen määrä, kosteuden aiheuttamat vauriot, rakentamismääräysten ja -ohjeiden tulkinta sekä omakotitalojen palovahinkojen arviointi.

Yksityistapaturmavakuutuksissa pohdittiin yleisimmin, onko tapaturman ja syntyneen vamman välillä selkeä syy-yhteys tai miten mahdollinen pysyvä haitta määritellään.

Maksuton neuvonta ja sähköinen asiointipalvelu

FINEn tarjoama neuvonta ja riitojen ratkaisu pankki-, vakuutus- ja sijoitusasioissa ovat asiakkaille maksuttomia.

FINE on riippumaton, tuomioistuimille vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin, jonka päätöksenteossa noudatetaan lainsäädännön asettamia vaatimuksia. Asiakas ei tarvitse oikeusavustajaa tai muuta asiamiestä pyytääkseen FINEltä kirjallista ratkaisusuositusta.

Palvelua on lisäksi kehitetty entistä käyttäjäystävällisemmäksi: FINE on juuri avannut verkkosivuillaan (fine.fi) uuden sähköisen asiointipalvelun, joka sujuvoittaa puhelinneuvonnan ohella asiakkaiden kysymyksiin vastaamista ja asioiden tietoturvallista käsittelyä niin neuvonnassa kuin riidanratkaisussakin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)