Kansanedustaja, eduskunnan varapuhemies, terveystieteiden tohtori Paula Risikon mukaan toisen asteen keskeyttäneiden opiskelijoiden määrä on saatava laskuun. Hän ehdottaa yhdeksi ratkaisuksi kuntouttavan opetuksen mallia, jossa yhdistetään osia ammatillisesta koulutuksesta ja työpajatoiminnasta sekä kuntoutusta.
Oppilaitoksista eroamiset ovat lisääntyneet etenkin ammatillisessa koulutuksessa viime vuosina. Tilastokeskuksen mukaan noin joka kymmenes keskeyttää ammatillisen koulutuksen. Etenkin nuorten miesten määrä korostuu tutkintoon johtavan koulutuksen keskeyttäneiden joukossa.
– Koulupudokkuuteen on kiinnitettävä vakavammin huomiota, sillä sen myötä kasvaa riski muun muassa nuoren syrjäytymiselle. Tarvitsemme uusia keinoja keskeyttämisten ehkäisemiseksi. Kuntouttavan opetuksen malli olisi hyvä lisä muiden tukitoimien ohella, Risikko sanoi Seinäjoen ammatillisen koulutuskuntayhtymä Sedun Törnäväntien kampuksen avajaisissa tiistaina.
Hänen mukaansa kuntouttava opetus olisi hyvä lisä kuntouttavan työtoiminnan ja erityisoppilaitosten tarjoamien palveluiden rinnalle.
– Kuntouttavan opetuksen malli olisi vastaus muun muassa sellaisiin tilanteisiin, joissa nuorella on vaikeuksia suorittaa tutkintoa esimerkiksi elämänhallinnan vaikeuksien, neuropsykiatristen oireiden tai mielenterveyden pulmien vuoksi,
Risikko muistuttaa, että hallitus on tehnyt paljon erilaisia toimia, joilla yritetään vaikuttaa siihen, että jokainen nuori saisi vähintään toisen asteen tutkinnon. Hallitus on muun muassa uudistamassa oppimisen tukea peruskoulussa.
– Niin ikään kolmen vuosiviikkotyötunnin lisäämisellä pyritään siihen, että jokaisella olisi tarvittavat perustaidot toiselle asteelle siirryttäessä. Uudistamme oppimisen tukea myös ammatillisessa koulutuksessa. Opiskelijoille säädettiin oikeus oppimisen tukeen, joka on matalan kynnyksen tukimuoto. Lisäksi vahvistettiin opiskelijan oikeutta erityisopetukseen, Risikko muistutti.
Hänen mukaansa oppilaitoksissa opintoja ja oppimisen menetelmiä voidaan räätälöidä opiskelijan yksilöllisten tarpeiden mukaan.
– Myös nuorten terapiatakuu ja kiusaamisen vastainen työ sekä niihin kohdennetut lisäresurssit vaikuttavat koulupudokkuuteen.