Maailmalla on uutisoitu laajasti Eagle S -öljytankkeria koskevasta viranomaistutkinnasta.
Merikaapelivaurioista epäilty säiliöalus ohjattiin Suomen aluevesille. Rajavartiolaitoksen Turva-vartiolaiva saattoi sen Porkkalan edustalle joulupäivänä.
Alusta voidaan nyt pitää paikallaan esitutkinnan ajan, koska se on Suomen aluevesillä. Sen lastina oli noin 35 000 tonnia lyijytöntä bensiiniä.
Brittiläinen the Sun -lehti kertoo poliisin rynnäköineen Venäjän ”varjolaivastoon” kuuluneelle alukselle. Vaurioituneen 650 megawatin Estlink 2 -sähkökaapelin kerrotaan olevan tärkeä koko Baltian kannalta. Vaurioiden korjaamisessa voi kestää kuukausia.
Amerikkalainen Wall Street Journal kertoo Suomen rajavartiolaitoksen ja poliisin ”raskaasti aseistettujen eliittiyksiköiden” pudottautuneen kahdelta asevoimien helikopterilta öljytankkerin kannelle. Erikoisjoukkojen isku tehtiin hieman puolenyön jälkeen torstaina, eivätkä he kohdanneet vastarintaa laivalla.
Sähköyhteyden lisäksi vaurioitui neljä datakaapelia. Mukana oli C-Lion1, joka vaurioitui marraskuussa samankaltaisissa olosuhteissa. Sen omistava yhtiö Cinia ilmoitti lähettäneensä jälleen kerran paikalle korjausryhmän.
Eagle S -tankkerin nopeus hidastui neljäsosalla sähkökaapelin luona ennen sen pysähtymistä. Epäilyksenä on, että se aiheutti vaurion raahaamalla ankkuria. Tapauksesta on uutisoitu muun muassa Hongkongissa, Ukrainassa ja Yhdysvalloissa.
Latviasta käsin toimivan itsenäisen venäläismedia iStoriesin tutkimien asiakirjojen perusteella aluksen kapteeni on 39-vuotias Georgian kansalainen Davit Vadatchkoria. Eagle S oli lähtenyt Laukaansuun satamasta 25. joulukuuta kello 3.25 ja oli matkalla Turkin länsiosiin. Lopullinen määränpää oli Port Said Egyptissä.
Vadatchkoria astui laivaan 15. lokakuuta Tanskan Skagenissa viiden muun miehistön jäsenen kanssa. Mukaan tuli neljä muuta henkilöä 14. joulukuuta.
Kööpenhaminan yliopiston tutkija Tobias Liebetrau kehuu Suomen viranomaisten toimintaa. Hän huomauttaa Tanskan yleisradioyhtiö DR:lle, että sabotaasista epäillyn kiinalaisen Yi Peng 3 -aluksen kyytiin noustiin marraskuussa vasta viikkokausien viiveellä. Balticconnector-kaasuputken vauriosta lokakuussa 2023 epäilty Newnew Polar Bear pääsi poistumaan Itämereltä Koillisväylän kautta Kiinaan ilman pysäytystä.