Posti alkaa kerätä asiakkaistaan enemmän tietoja. Yhtiö kertoo asiasta tiedotteessa.
Uudistus tulee voimaan 20. toukokuuta. Sen jälkeen Posti alkaa koostaa laajempaa kuvaa asiakkaistaan ja heidän lähettämistään ja vastaanottamista paketeista. Kerättyjä tietoja hyödynnetään muun muassa kohdennetussa mainonnassa.
Kerättäviä tietoja ovat muun muassa seurattavien lähetysten lähettäjien ja vastaanottajien nimi- ja yhteystiedot, lähetyksen yksilöivä tunniste, toimitustapa, lähetyksen sisältö- ja tullaustiedot sekä tiedot lähetysten määrästä ja luovutuksesta.
Asiakas voi halutessaan kieltäytyä profiloinnista. Silloin hänen tulee kirjautua Omaposti-palveluun, jonka asetuksista profiloinnin voi kieltää. Profiloinnin kieltäminen ei löydy valikosta kovin helpolla. Palveluun kirjautunut käyttäjä pääsee kieltämään profiloinnin tältä sivulta.
Jos profilointi ei ole asiakkaalle ongelma, hänen ei tarvitse tehdä mitään.