Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja sähköpotkulautailua ja mikroliikkumista koskevia ratkaisuvaihtoehtoja käsittelevästä arviomuistiosta.
Ministeriön laatimassa arviomuistiossa käsitellään mikroliikkumisen ja sitä koskevan sääntelyn nykytilaa ja tunnistettuja haasteita sekä esitellään mahdollisia ratkaisuvaihtoehtoja.
Mikroliikkumisella tarkoitetaan tavallisten ja sähkömoottorilla varustettujen polkupyörien sekä kevyiden sähköajoneuvojen, kuten sähköpotkulautojen käyttämistä liikkumiseen.
Ministeriön arvion mukaan yksi suurimmista haasteista mikroliikkumisessa on kevyiden sähköajoneuvojen virheellisestä pysäköinnistä aiheutuvat haitat. Toinen iso haaste on päihtyneenä ajaminen, josta merkittävä osa mikroliikkumisen onnettomuuksista johtuu. Tällä hetkellä pyöräilyllä tai sähköpotkulautailulla ei ole promillerajaa.
Ministeriön arvion mukaan yksikään ratkaisuvaihtoehto ei ole ylitse muiden, vaan paras lopputulos saavutetaan useiden toimenpiteiden yhtäaikaisella toteuttamisella.
Liikenne- ja viestintäministeriö on arvioinut muistiossaan seuraavat lainsäädännölliset keinot tarkoituksenmukaisimmiksi.
– Kielletään sähköpotkulautojen pysäköinti jalkakäytävillä, pyöräteillä ja maastossa. Pysäköinti olisi sallittua ajoradalla ja erikseen osoitetuilla paikoilla.
– Yhtenäistetään sähköpotkulautailun liikennesääntöjä niin, että kaikkiin sähköpotkulautoihin sovelletaan pyöräilyä koskevia liikennesääntöjä.
– Lisätään lakiin uudet liikenteenohjauslaitteet mikroliikkumisen ohjaamista varten ja tarkennetaan nykyisten liikenteenohjauslaitteiden selityksiä.
– Mahdollistetaan jalkakäytävälle ja pyörätielle virheellisesti pysäköityjen sähköpotkulautojen siirtäminen välittömästi kaikissa tilanteissa.
– Asetetaan 0,5 promillen raja sähköpotkulaudan kuljettamiselle ja polkupyöräilyyn. Sanktioidaan promillerajan noudattamatta jättäminen ja lisätään poliisille oikeus puhalluttaa minkä tahansa ajoneuvon kuljettaja ja tehdä hänelle huumausainepikatesti epäillyn päihtymyksen toteamiseksi.
Ministeriön ehdottamien ratkaisujen ohella muistiossa arvioituja keinoja ovat liikennekasvatus, -valistus ja -viestintä sekä toimilupasääntely.