Åbo Akademin merioikeuden professori Henrik Ringbom toteaa Helsingin Sanomille Suomelle olleen tärkeää, että Estlink 2:n merikaapelivauriosta epäilty Eagle S -säiliöalus saatiin tuotua Suomen aluevesille.
Tämä mahdollistaa esimerkiksi sen, että suomalaisviranomaisilla on huomattavasti suuremmat toimivaltuudet aluksen osalta. Eagle S voidaan tarvittaessa jopa takavarikoida.
– Tärkeää tässä on se, että pystyttiin saamaan alus kiinni, kun halutaan tietää, mistä tässä oikein oli kyse. Samalla muille laivoille osoitetaan, ettei tällaista toimintaa hyväksytä. Nyt voidaan kunnolla tutkia, mitä oikein on tapahtunut, Ringbom sanoo.
Professori tulkitsee merioikeutta niin, että esimerkiksi Suomella on oikeus pysäyttää alus, jos sitä epäillään sabotaasista.
– Ei voi olla niin, että kellä tahansa olisi oikeus sabotoida toisten kaapeleita ilman, että rantavaltio, joka teosta kärsii, voisi tehdä mitään. Se ei voi olla oikea tapa tulkita nykyistä yleissopimusta. Jos näin ei olisi, tilanne olisi järjetön, Ringbom toteaa.