Oppitunti Siivikkalan koulussa Ylöjärvellä 18. helmikuuta 2022. LEHTIKUVA / KALLE PARKKINEN

Professori oppimistuloksista IS:lle: Olemme menossa kohti luokkayhteiskuntaa

Suomea tai ruotsia toisena kielenä opiskelevien tulokset olivat selvästi muita heikommat.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Psykologian emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen kertoo olevansa erittäin huolissaan suomalaisten lasten ja nuorten oppimistuloksista.

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin tiistaina julkaisemassa arviossa suomea tai ruotsia toisena kielenä opiskelevien kolmosluokkalaisten oppimistulokset olivat selvästi muita heikommat.

– Tämä on hälyttävä trendi, että erot koulujen ja hyvien ja huonojen oppilaiden välillä kasvavat. Olemme vauhdilla menossa takaisin kohti luokkayhteiskuntaa, Keltikangas-Järvinen sanoo Ilta-Sanomille.

Vaikka oppilaiden osaamisen kehitys on tasaista eri puolella Suomea, on osaaminen Karvin mukaan kuitenkin kehittynyt eri tavoin eri kouluissa. Koulujen väliset erot ovat kasvaneet alkuopetuksen aikana.

Joissakin kouluissa S2-oppilaat eivät yltäneet kolmannella luokalla edes sille taitotasolle, jolla luokkakaverit aloittivat koulunkäynnin.

– Meillä on OECD-maiden suurin ero oppimistuloksissa kantaväestön ja maahanmuuttaja­taustaisten välillä. Nämä tulokset ovat jonkin ajan päästä nähtävissä yhteiskunnallisina ongelmina, Keltikangas-Järvinen varoittaa.

LUE MYÖS:
”Nyt tarvitaan määrätietoisia toimenpiteitä, joilla kehityssuunta käännetään”

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)