Psykologian emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvinen kertoo olevansa erittäin huolissaan suomalaisten lasten ja nuorten oppimistuloksista.
Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Karvin tiistaina julkaisemassa arviossa suomea tai ruotsia toisena kielenä opiskelevien kolmosluokkalaisten oppimistulokset olivat selvästi muita heikommat.
– Tämä on hälyttävä trendi, että erot koulujen ja hyvien ja huonojen oppilaiden välillä kasvavat. Olemme vauhdilla menossa takaisin kohti luokkayhteiskuntaa, Keltikangas-Järvinen sanoo Ilta-Sanomille.
Vaikka oppilaiden osaamisen kehitys on tasaista eri puolella Suomea, on osaaminen Karvin mukaan kuitenkin kehittynyt eri tavoin eri kouluissa. Koulujen väliset erot ovat kasvaneet alkuopetuksen aikana.
Joissakin kouluissa S2-oppilaat eivät yltäneet kolmannella luokalla edes sille taitotasolle, jolla luokkakaverit aloittivat koulunkäynnin.
– Meillä on OECD-maiden suurin ero oppimistuloksissa kantaväestön ja maahanmuuttajataustaisten välillä. Nämä tulokset ovat jonkin ajan päästä nähtävissä yhteiskunnallisina ongelmina, Keltikangas-Järvinen varoittaa.
LUE MYÖS:
”Nyt tarvitaan määrätietoisia toimenpiteitä, joilla kehityssuunta käännetään”