Monien amerikkalaisyliopistojen kerrotaan huolestuneen opiskelijoiden kyvyttömyydestä lukea kokonaisia kirjoja.
Muutoksen kerrotaan tapahtuneen viimeisen kymmenen vuoden aikana mahdollisesti lyhyttempoisen viihteen ja sosiaalisen median vaikutuksesta. Opiskelijat ovat nykyään yllättyneitä, jos heidän odotetaan lukevan useita kokonaisia kirjoja lukuvuoden aikana.
Times-lehden mukaan sama ilmiö on havaittu Britanniassa. Oxfordin yliopiston kirjallisuustieteiden professori Jonathan Bate sanoo huomanneensa muutoksen 40 vuoden uransa aikana. Aiemmin opiskelijoiden odotettiin lukevan kolme kirjaa tai novellia viikossa, mutta nyt he eivät selviä edes yhdestä kolmen viikon aikana.
Yliopistoon saapuvat nuoret eivät ole tottuneet kuluttamaan kirjallisuutta samaan tapaan kuin aiemmin. Professori uskoo keskittymiskyvyn heikentyneen älypuhelinten yleistymisen myötä. Ongelmat alkavat jo peruskoulussa.
– Tällä hetkellä muodikas vastaus on, että se liittyy keskittymiskyvyn rapautumiseen älypuhelinten, kuuden minuutin Youtube-videoiden ja TikTokista saatavien välittömien dopamiinipalkkioiden seurauksena, Jonathan Bate sanoo.
Professori varoittaa nykytrendin uhkaavan kirjallisuutta ja kulttuuria.
– Jos lukijoita ei ole, niin mitä kirjailijat tekevät? Hienojen teosten intensiivinen, perusteellinen ja hiljainen lukeminen on hyväksi mielenterveydelle. Se myös kehittää keskittymistä ja kriittistä ajattelua. Yhteiskunnan kannalta on ongelmallista, jos tämä katoaa, Bate toteaa.