Ekonomistit ovat jo tovin väitelleet niin kutsutusta ahneusinflaatiosta sosiaalisessa mediassa. Termillä tarkoitetaan yksinkertaistettuna sitä, että yritykset nostavat hintoja, koska ne tässä taloustilanteessa voivat.
Suomen sosiaali ja terveys ry Sosten pääekonomisti Anni Marttinen sanoi Apu-lehdessä, että tällä hetkellä ”inflaatiota ajaa ennen kaikkea yritysten voitontavoittelu”. Marttisen mukaan kun kustannukset ovat nousussa, hintoihin lisätään vähän myös omaa voittomarginaalia.
STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainá puolestaan peräänkuulutti Twitterissä ”hintamalttia”.
Helsingin yliopiston makrotaloustieteen professori Niku Määttänen sanoo Twitterissä pitävänsä termiä paitsi epäselvänä, myös arvolatautuneena.
– ”Ahneusinflaatio” on minusta paitsi epäselvä myös oudon arvolatautunut termi. Ovatko tuotteidensa hintoja nostavat yritykset jotenkin eri tavalla ahneita kuin palkankorotusta hakevat työntekijät tai ammattiliitot? Ammattiliittojen markkinavoimaa ei edes rajoiteta kilpailulailla, Määttänen kommentoi.
– Yritysten osalta sitä hintamalttia haetaan kilpailulainsäädännöllä. Tavaroiden ja palveluiden hintojen nousu ilman palkkojen nousua ei voi myöskään johtaa pysyvämpään kuluttajahintojen nousuun, Määttänen lisää keskustelussa.
”Ahneusinflaatio” on minusta paitsi epäselvä myös oudon arvolatautunut termi. Ovatko tuotteidensa hintoja nostavat yritykset jotenkin eri tavalla ahneita kuin palkankorotusta hakevat työntekijät tai ammattiliitot? Ammattiliittojen markkinavoimaa ei edes rajoiteta kilpailulailla.
— Niku Määttänen (@NikuMaattanen) May 29, 2023
Tähän alle voi tulla tappelemaan greedflaatiosta. Voin toimia erotuomarina. pic.twitter.com/J1QJKpJu3X
— Juho Kostiainen (@JuhoKostiainen) May 17, 2023