Venäjän Tverin alueelta levitettiin keskiviikkoillasta alkaen someen videoita, jossa taivaalta syöksyy alas lentokone kyydissään Venäjän virallisten tietojen mukaan oligarkki ja Wagner-palkka-armeijan johtaja Jevgeni Prigozhin. Kone oli täysin hajalla ja putosi hallitsemattomasti, mutta ainakin yhden suihkumoottorin ääni kuului yhä. Savuvana seurasi koneen syöksyä maahan. Joitakin osia, suurimpina pyrstö ja toinen siipi, putosi erikseen.
Kaikki viittaa siihen, että putoamista edelsi räjähdys, mutta kysymys kuuluu, tapahtuiko se koneen ulko- vai sisäpuolella, eli oliko kyseessä ohjus vai pommi?
Venäjän ilmailuvirasto sanoo väitetysti, että kone räjäytettiin, eli sitä ei olisi ammuttu alas. Viralliset lähteet sen sijaan pitävät kaikkia mahdollisuuksia avoinna.
Ohjuksella alas ampumiseen viittaavat seuraavat havainnot:
1. Yhden videon alussa näkyy pieni pilvi, joka muistuttaa ilmatorjuntaohjuksen jättövanaa.
2. Silminnäkijät kertovat videolla kuulleensa kaksi räjähdystä ennen putoamista. Kahden ilmatorjuntaohjuksen yhteislaukaisu on Venäjän ilmatorjunnan standardimenetelmä, jolla kasvatetaan osumisen todennäköisyyttä.
3. Koneen hylyn joissakin osissa näkyy jälkiä, jotka muistuttavat ilmatorjuntaohjuksen taistelukärjen räjähtämisen jättämiä jälkiä, mutta kuvat ovat niin heikkolaatuisia, että niistä on mahdotonta päätellä jälkien alkuperää. Erikseen pudonneissa kappaleissa sen sijaan jälkiä ei näy.
Pommiräjähdykseen viittaavat taas seuraavat havainnot:
1. Flightradar24:n mukaan kone nousi yli 8,5 kilometrin korkeuteen ennen maahansyöksyään. Lähellekään kaikki ilmatorjuntajärjestelmät eivät ulotu niin korkealle. Olkapääohjukset eivät tule kysymykseenkään, vaan tarvitaan vähintään Bukin tasoinen järjestelmä, ja senkin pitäisi sijaita koneen lentoreitillä.
2. Bukin ja sitä suurempien ilmatorjuntajärjestelmien ohjukset aiheuttavat koneelle paljon vakavampia vahinkoja, kuin videoilla on nähtävissä. Bukin 70-kiloisessa taistelukärjessä on 7 000 sirpaletta. Liikesuihkukoneen kokoinen maali hajoaisi sen vaikutuksesta paljon pahemmin.
Koneen maahansyöksyn aiheuttajalla voi olla Venäjällä poliittisia seuraamuksia. Jos kone sittenkin ammuttiin alas ilmatorjuntaohjuksella, Venäjän turvallisuuspalvelun osallisuus siihen on selviö. Räjähdys koneen sisällä sen sijaan mahdollistaa sellaisetkin vaihtoehdot, joihin Venäjän virranomaiset eivät kuulu.
Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n sääntöjen mukaan maahansyöksyn tutkintaan pitäisi osallistua paikallisviranomaisten lisäksi myös koneen valmistaja, brasilialainen Embraer, mutta se jää nähtäväksi.