Eteläesplanadin kiveyksen päälle on levitetty asfalttinen pyörätie. / Youtube

”Puhdasta kiusantekoa” – kansanedustaja vaatii Helsingin Esplanadin töiden perumista

Atte Kalevan mukaan liikennekokeilu on jo osoittautunut epäonnistuneeksi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kokoomuksen kansanedustaja Atte Kaleva arvostelee Helsingin kaupungin tekemiä muutoksia Esplanadien liikennejärjestelyihin.

Kokeilussa yksi autokaista muutettiin pyörätieksi. Muutoksen on sanottu pahentaneen eteläisen Helsingin ruuhkia.

– Esplanadien kaventaminen on puhdasta kiusantekoa autoilijoille, alueen asukkaille ja yrittäjille. Tämä kokeilu runnottiin lisäksi läpi tavalla, joka ei kestä päivänvaloa. Espojen kokeilu pitää lopettaa ja katu palauttaa entiselleen, Atte Kaleva tviittaa.

Kokoomusedustaja kutsuu julkaisemallaan videolla hanketta ”Helsingin vihreän liikennesuunnittelun viimeisimmäksi hullutukseksi”. Hän näyttää Cafe Esplanadin edustalle rakennettavaa terassialuetta ja kysyy, miksi kyseiseen kohtaan tarvitaan lisää tilaa jalankulkijoille.

– Tuossa vieressä on Espan puisto. Se on yksi Helsingin mukavimmista jalankulkupaikoista. Siinä pystyy hyvin kulkemaan pyörällä, pitämään piknikkiä tai kävelemään, Atte Kaleva sanoo.

Esitettyä muutosta käsiteltiin viime marraskuussa Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa. Varsinainen päätös jätettiin viranhaltijan vastuulle. Valitusprosessi on menossa oikeuden käsittelyyn.

Atte Kalevan mukaan kokeilu Esplanadin kaventamisesta on jo osoittautunut epäonnistuneeksi. Hän on tehnyt asiasta valtuustoaloitteen, jossa vaaditaan kokeilun lopettamista etuajassa. Sen on määrä päättyä kesällä 2024.

– Juuri äsken tästä ajoi pillit päällä ambulanssi, joka joutui seisomaan tuossa ruuhkassa. Ei se pääse tästä mihinkään. Aivan hölmöä, kansanedustaja sanoo.

Hänen mukaansa ”Helsingin vihreä hulluus” on näkynyt viime aikoina muissakin hankkeissa. Monet vihreät ovat ilmoittaneet tavoitteekseen sen, ettei keskustaan pitäisi päästä tulemaan omalla autolla ollenkaan.

– Tämä on puhdasta kiusantekoa. Pyritään estämään, hankaloittamaan ja tekemään oman auton käyttö niin hankalaksi, että ihmiset eivät tule tänne. Tästä on paljon esimerkkejä muuallakin. Kaivokadulla ajamista ollaan kieltämässä. Hämeentiestä on tehty joukkoliikennekatu, eli siellä ei saa ajaa omalla autolla, Atte Kaleva luettelee.

Hänen mukaansa myös Sörnäisten rantatie on sumputettu. Lisäksi Hakaniemen ranta menee umpeen pyöräily- ja ratikkasillan työmaan vuoksi. Mannerheimintien pohjoinen liikenne on ollut jumissa työmaiden takia.

– Katutyöt tehdään yhdenaikaisesti. Pysäköintipaikkoja vähennetään ja pysäköinnin hintaa kasvatetaan. Ja kirsikkana kakun päällä tuo Lönnrotinkadun nastarengaskielto.

– Aivan hölmöä! Tälle pitää nyt tehdä jotakin! Tämä on mennyt liian pitkälle. Nyt riittää, Atte Kaleva sanoo.

LUE MYÖS:
”Tästä tulee katastrofi” – Autojonot pahenemassa Helsingin keskustassa (VU 28.4.2023)

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)