Tuhottuja Teslan ajoneuvoja Las Vegasissa. / AFP / LEHTIKUVA / ETHAN MILLER

Punavihreä raivo voi lisätä Teslan autojen suosiota

Provokatiivisesti muotoillusta Cybertruckista on tullut statussymboli ja poliittinen viesti.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Teknologiamiljardööri Elon Muskin työskentely Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin lähipiirissä on herättänyt voimakkaita tunteita ja vaikuttanut Teslan sähköautojen myyntiin.

Teslan Cybertruck-ajoneuvon sanotaan nousseen nopeasti maailman vihatuimmaksi autoksi. Monet Donald Trumpin kannattajista ovat ottaneet ilolla sen vastaleirissä aiheuttamat reaktiot.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

Maaliskuun alussa New Orleansissa pidetyssä Mardi Gras -juhlassa viittä Cybertruckia kohti heitettiin oluttölkkejä ja muita esineitä. Kahden ajoneuvon ikkunat kärsivät vaurioita. Poliisin oli lopulta ohjattava autot pois paraatista.

Cybertruckista on tullut Telegraph-lehden mukaan symboli kahtiajakautuneesta Amerikasta ja Elon Muskin ajautumisesta poliittiseen oikeistoon. Ajoneuvot ovat vasemmistolle kuin ”Maga-hattu pyörillä”.

Niitä myytiin viime vuonna 40 000 kappaletta eli vain kaksi prosenttia Teslan kokonaistoimituksista. Cybertruckin omistajien Facebook-ryhmässä eräs käyttäjä ihmetteli, ettei mikään aiempi auto ollut herättänyt niin paljon vihaa. Hän kertoi ottavansa kaiken irti ilmiöstä.

– En olisi koskaan uskonut viisi vuotta sitten tilatessani Cybertruckin, että kun vihdoin saan sen, niin sitä pidetään Elonin tai ehkä Trumpin ruumiillistumana, toinen autoilija kirjoitti.

Cybertruckit on varustettu ”sentry mode”-tilalla, joka ottaa talteen videon esimerkiksi pysäköidyn auton päälle virtsaavista henkilöistä.

Yhdysvalloissa on järjestetty viime viikkoina monia Teslan vastaisia mielenosoituksia, joiden yhteydessä yhtiön autot ovat joutuneet vandalismin ja polttoiskujen kohteeksi. Yhdysvaltain oikeusministeri Pam Bondi kutsui toimintaa kotimaiseksi terrorismiksi. Elon Muskin mukaan Tesla on joutunut vasemmiston ”vihan ja väkivallan uhriksi”.

Cox Automotive -yhtiön mukaan Cybertruck-sähköautoja myytiin viime syyskuussa yli 5 000 kappaletta, mutta määrä putosi helmikuussa 2025 alle 3 000 kappaleeseen. Tesla esitteli automallia Euroopassa viime vuonna, vaikka sitä ei ole vielä luokiteltu liikennekelpoiseksi Britanniassa tai Euroopan unionin alueella. Eräänä ongelmana ovat vaarallisena pidetyt terävät kulmat.

Tshetshenian itsevaltainen johtaja Ramzan Kadyrov salakuljetti aiemmin itselleen Cybertruckin ja varusti sen konekiväärillä. Ajoneuvo tiettävästi muutettiin toimintakyvyttömäksi etäyhteydellä.

Provokatiivisesti muotoillusta ajoneuvosta on tullut statussymboli ja poliittinen viesti. Sen hintalappu on toki punaista Maga-hattua korkeampi. Etelä-Kalifornian yliopiston markkinoinnin apulaisprofessori Ike Silver huomauttaa, että monet tuotemerkit menestyvät houkuttelemalla tiettyjä asiakasryhmiä, mutta samalla karkottamalla muita.

– Tässä tapauksessa se, että monet vasemmistolaiset vastustavat Muskin poliittisia toimia tekee brändistä todennäköisesti houkuttelevamman muille asiakkaille, Silver sanoo.

Hänen mukaansa Elon Muskin liittoutuminen Donald Trumpin kanssa voi nostaa kaikkien Teslan autojen myyntiä.

– Teslan autoja myytiin viime vuonna Yhdysvalloissa 600 000 kappaletta. Trump sai 77 miljoonaa ääntä, apulaisprofessori huomauttaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS