Ensimmäisen vartiolaivan kölinlaskua juhlittiin tiistaina Baltic Operatorin telakalla Gdanskissa. Paikalla olivat Rajavartiolaitoksen, Meyer Turku Oy:n, Baltic Operatorin ja Bureau Veritasin edustajat.
Kölinlaskuseremonia on vanha ja perinteikäs traditio. Ennen kölinlaskua laivan tilaaja Rajavartiolaitos ja telakan edustaja laskivat omat onnenkolikkonsa ensimmäisen lohkon alle kölipukille.
Kolikot siirretään myöhemmin valmiiseen laivaan tuomaan alukselle nimensä mukaisesti onnea. Perinne periytyy aina purjelaiva-ajoilta, jolloin päämaston alle laitettiin kolikko tuomaan laivalle purjehdusonnea.
– Ulkovartiolaivat rakennetaan pitkäaikaisten kumppanitelakoidemme tiloissa Meyer Turun projektijohdossa ja laatuvaatimustemme mukaisesti. Erinomaisesti käynnistynyt yhteistyö on edennyt aikataulun mukaisesti vaiheeseen, jossa nyt pääsemme juhlimaan yhden laivanrakennusprosessin perinteisen etapin saavuttamista, sanoo Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli.
Rajavartiolaitoksen suorituskyky avomerellä perustuu merkittäviltä osin monitoimisten ulkovartiolaivojen jatkuvaan operointiin ja valmiuteen. Ulkovartiolaivat ovat merellä noin 330 vuorokautta vuodessa.
Rajavartiolaitoksella on tällä hetkellä käytössään kolme ulkovartiolaivaa, joista vuonna 2014 käyttöönotettu vartiolaiva Turva on ajanmukainen.
Kahdesta vanhasta ulkovartiolaivasta valmistaudutaan luopumaan siinä vaiheessa, kun uudet laivat valmistuvat. Ensimmäinen uusi laiva valmistuu sopimuksen mukaisesti vuoden 2025 lopussa ja toinen vuoden 2026 lopussa.
Meyer Turun mukaan rakenteilla olevissa Rajavartiolaitoksen laivoissa suorituskyky paranee merkittävästi poistuviin laivoihin verrattuna.
– Alusten valvonta- ja vaikuttamiskykyä rajojen valvonnassa sekä sen yhteydessä tehtävässä alueellisen koskemattomuuden valvonnassa ja turvaamisessa parannetaan. Kehittyneet valvontajärjestelmät ja tiedonsiirtoratkaisut parantavat tilannekuvan ylläpitoa ja sen jakamista, telakan tiedotteessa sanotaan.
Meyerin mukaan uusien laivojen avulla parannetaan myös kykyä suuronnettomuuksien torjuntaan ja pelastustyöhön.
– Vakavien ympäristöonnettomuuksien hallinnan valmius on kaikilla aluksilla välitön ja kokonaisöljynkeräyskapasiteetti noin kaksinkertaistuu nykyisestä. Uudet laivat tulevat olemaan vähäpäästöisiä ja energiatehokkaita.