Venäjän varjotankkeri Eventin. LEHTIKUVA / STEFAN SAUER

”Ratkaisu varjolaivastoon löytyy eri maiden ja satamien ratkaisuista”

Venäjän toiminta pitää kansanedustajan mukaan pysäyttää.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Itämeren Nato-maat tekivät Helsingin huippukokouksessa yhteisen julkilausuman. Siinä linjataan toimista, joilla suojellaan kriittistä infrastruktuuria ja vastataan Venäjän varjolaivaston uhkiin.

– Nato tulee ottamaan Itämerellä käyttöön uutta teknologioita, joiden avulla infrastruktuuria ja varjolaivastoon kuuluviksi epäiltyjä aluksia pystytään valvomaan ja seuraamaan tarkemmin. Yhteistyötä tullaan tekemään myös yksityisten yritysten kanssa, julkilausuman sisältöä blogissaan avaa eduskunnan puolustusvaliokunnan jäsen Timo Heinonen (kok.).

Kansanedustajan mukaan liittolaismaiden kanssa hyödynnetään kaikki kansainvälisen oikeuden tarjoamat keinot, joilla voidaan vastata varjolaivaston uhkiin.

Suomi esimerkiksi jatkaa joulukuussa 2024 käyttöön otettuja alusten vapaaehtoisia vakuutustarkastuksia. Ensimmäisen kuukauden aikana todistuksia pyydettiin yli 150 kertaa. Tarkastuksista kieltäytyvien ja varjolaivastoon kuuluvien alusten sekä muiden varjolaivastolle palveluita tarjoavien tahojen pakotelistauksia jatketaan ja laajennetaan.

Pakotteet ovat Heinosen mukaan jo osoittaneet tehonsa.

Reuters kertoi ainakin 65 Venäjän varjolaivastoon kuuluvaa laivaa pysähtyneen Itämerellä, mutta myös muun muassa Singaporen ja Kiinan satamien edustoilla sen jälkeen, kun Yhdysvallat kertoi toistaiseksi suurimmista Venäjän energianvientiin kohdistuvista pakotteistaan, hän lainaa.

– Yhdysvaltain väistyvän presidentti Joe Bidenin niin sanotuksi jäähyväispaketiksi kutsutussa kokonaisuudessa peräti 183 uutta laivaa listattiin kuuluviksi Venäjän varjolaivastoon. Kokonaisuudessa sanktioitiin myös useita venäläisiä öljy-yhtiöitä. Intia ja Kiina jo ilmoittivatkin omista rajoituksistaan näille varjolaivastoon lukeutuville laivoille rajoittaen niiden pääsyä omiin satamiinsa.

Näillä toimilla varjolaivasto voidaan Heinosen mukaan pysäyttää.

– Ratkaisu siis löytyy nimenomaan eri maiden ja satamien ratkaisuista sen sijaan, että yksittäisiä laivoja voitaisiin pysäyttää. Aina nimittäin maailmasta löytyy kymmeniä uusia, tai siis vielä vanhempia ja huonompia tankkereita, jotka ei sanktioiden piirissä ainakaan sillä hetkellä ole.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)